30-06-2025 Besluitvormende raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.a Vaststellen besluitenlijst vorige besluitvormende raadsvergadering d.d. 26 mei 2025
J.m.t. Teunissen
J.m.t. Teunissen
Agendapunt 4.b Vaststellen besluiten- en actielijsten vorige voorbereidende raadsvergaderingen d.d. 10 juni 2025 en 16 juni 2025
J.m.t. Teunissen
J.m.t. Teunissen
Agendapunt 5 A Raadsvoorstel inzake benoeming en ontslag griffier (nr. 842634)
Gennep verwelkomt nieuwe griffier: Peter-Jan Mol treedt aan
De gemeenteraad van Gennep heeft unaniem ingestemd met de benoeming van Peter-Jan Mol als nieuwe griffier. Jos van der Knaap, de huidige griffier, neemt afscheid maar blijft voorlopig aan als plaatsvervangend griffier.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het besluit genomen om Peter-Jan Mol per 1 juli 2025 aan te stellen als de nieuwe griffier van de gemeente Gennep. Jos van der Knaap, die sinds 2016 de rol van griffier vervulde, zal tijdelijk als plaatsvervangend griffier blijven tot er een definitieve vervanger is gevonden.
Een welverdiend afscheid
De vergadering begon met een hartelijk woord van dank aan Jos van der Knaap. Burgemeester Hans Teunissen prees Van der Knaap voor zijn jarenlange inzet en toewijding. "Jos is vanaf 2016 een relatief stille, maar onmisbare kracht geweest binnen onze gemeenteraad," aldus Teunissen. "Je hebt ons geholpen om als raad te groeien, om beter te luisteren, scherper te debatteren en efficiënter besluiten te nemen."
Van der Knaap zelf nam ook het woord en reflecteerde op zijn tijd als griffier. "Ik heb sinds 2016 roerige en rustige tijden meegemaakt en ben trots op wat we met elkaar hebben neergezet," zei hij. Hij bedankte de raadsleden en zijn collega's voor de fijne samenwerking en benadrukte de harmonieuze verhoudingen die hij altijd heeft nagestreefd.
Een nieuwe start met Peter-Jan Mol
J.g. Frentz, voorzitter van de werkgeverscommissie, feliciteerde Peter-Jan Mol met zijn benoeming. "Je hebt je vanaf 2023 voorbereid op deze baan en we zijn unaniem in onze beslissing om jou aan de Raad voor te dragen als griffier," zei Frentz. Mol, die de rol voor 32 uur per week zal vervullen, legde vervolgens de belofte af en ontving een warm applaus van de aanwezigen.
Met de benoeming van Mol als nieuwe griffier en de tijdelijke aanblijven van Van der Knaap als plaatsvervangend griffier, verzekert de gemeente Gennep zich van continuïteit en stabiliteit in de ondersteuning van de gemeenteraad. "We wensen Peter-Jan veel succes in zijn nieuwe rol en danken Jos voor zijn jarenlange toewijding," besloot burgemeester Teunissen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt een besluit over de benoeming en het ontslag van de griffier. Jos van der Knaap, de huidige griffier, is bereid om tijdelijk als plaatsvervangend griffier te dienen tot 1 januari 2026, tenzij eerder of later een vervanger wordt gevonden. De raad zal beslissen over zijn ontslag als griffier en benoeming als plaatsvervangend griffier. Peter-Jan Mol is voorgesteld als nieuwe griffier vanaf 1 juli 2025, na selectiegesprekken met vier kandidaten. Hij zal de rol voor 32 uur per week vervullen. Dit voorstel zorgt ervoor dat de inwoners altijd een aanspreekbare griffier hebben.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming en ontslag griffier" van de gemeente Gennep. Het raadsvoorstel stelt voor om de huidige griffier, Jos van der Knaap, per 1 juli 2025 te ontslaan en hem te benoemen als plaatsvervangend griffier. Peter-Jan Mol wordt voorgesteld als de nieuwe griffier voor 32 uur per week. De benoeming van Mol volgt na selectiegesprekken met vier kandidaten, waarbij hij als beste naar voren kwam. Het voorstel benadrukt het belang van een volwaardige griffier voor de gemeente en de continuïteit van de functie na de pensionering van de huidige griffier.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de selectieprocedure, de kandidaten, en de voorgestelde benoemingen. Echter, details over de selectiecriteria en de specifieke kwalificaties van de kandidaten worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming en het ontslag van de griffier. Dit omvat het goedkeuren van de voorgestelde kandidaten en het formaliseren van de benoemingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde benoemingen en ontslagen. Dit kan afhangen van hun vertrouwen in de selectieprocedure en de geschiktheid van de kandidaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke data voor de benoemingen en ontslagen. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van de evaluatie van de prestaties van de nieuwe griffier. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar meer details over de evaluatiecriteria zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren of af te wijzen. Dit omvat het ontslag van de huidige griffier en de benoeming van de nieuwe griffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van inwoners in het besluitvormingsproces, maar benadrukt wel het belang van een aanspreekbare griffier voor de inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om personeelszaken binnen de gemeentelijke organisatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om inzicht te krijgen in eventuele kostenbesparingen of extra kosten als gevolg van de benoemingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Griffier Peter-Jan Mol Jos van der Knaap Plaatsvervangend Benoeming Ontslag Werkgeverscommissie Selectiegesprekken Pensionering Beleidsambtenaar sportVerfijning van de zoekopdracht:
J.m.t. Teunissen
J.g. Frentz
J.m.t. Teunissen
R. Janssen
Agendapunt 6 A Raadsvoorstel inzake herbenoeming lid rekenkamer Gennep (nr. 839609)
Walter Elemans voor Zes Jaar Herbenoemd in Rekenkamer Gennep
De gemeenteraad van Gennep heeft unaniem besloten om Walter Elemans opnieuw te benoemen als lid van de rekenkamer. Elemans, wiens huidige termijn binnenkort afloopt, heeft aangegeven graag door te willen gaan.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt de herbenoeming van de heer W.F.J.P. Elemans als lid van de rekenkamer. Zijn huidige termijn eindigt binnenkort, en hij heeft aangegeven graag door te willen gaan. De wet is in 2023 aangepast, waardoor de benoemingstermijn nu maximaal twee keer zes jaar kan zijn. De ervaringen met de heer Elemans zijn positief, en er zijn geen belemmeringen voor zijn herbenoeming. Het besluit over zijn herbenoeming zou ingaan op 23 september 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herbenoeming lid rekenkamer Gennep". Het presidium van de gemeenteraad van Gennep stelt voor om de heer W.F.J.P. Elemans te herbenoemen als lid van de rekenkamercommissie voor een periode van zes jaar, ingaande op 23 september 2025. De heer Elemans is sinds 2019 lid en zijn huidige termijn verloopt in 2023. Door een wetswijziging is de benoemingstermijn verlengd van maximaal twee keer vier jaar naar twee keer zes jaar. De ervaringen met de heer Elemans zijn positief, en er zijn geen belemmeringen voor zijn herbenoeming.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de context van de herbenoeming. Het bevat alle relevante informatie over de huidige situatie, de wetswijziging, en de positieve ervaringen met de heer Elemans.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de herbenoeming van de heer Elemans als lid van de rekenkamercommissie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de herbenoeming van de heer Elemans, gebaseerd op zijn prestaties en de nieuwe wettelijke kaders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (herbenoeming voor zes jaar vanaf 2025). Het is echter niet direct actiegericht of resultaatgericht, aangezien het geen specifieke doelen of resultaten voor de rekenkamer benoemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de herbenoeming van de heer Elemans.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel (herbenoeming van een lid van de rekenkamer).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herbenoeming Rekenkamer Elemans Benoemingstermijn Verlenging Verordening Voorzitter Hubens Ervaringen PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
J.m.t. Teunissen
J.m.t. Teunissen
Agendapunt 7 B2 Raadsvoorstel inzake jaarstukken 2024 (nr. 832681)
Gennepse Gemeenteraad Stemt in met Jaarstukken 2024: Placemaking en Reserves Centraal
De gemeenteraad van Gennep heeft unaniem ingestemd met de jaarstukken van 2024, die een positief resultaat van € 9,1 miljoen laten zien. Het debat draaide vooral om de verdeling van deze meevaller, met speciale aandacht voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen en initiatieven voor placemaking.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de vaststelling van de jaarstukken 2024 op de agenda. De stukken, die een positief resultaat van € 9,1 miljoen tonen, zijn gecontroleerd door een accountant en voorzien van een goedkeurende verklaring. Het college stelde voor om een aanzienlijk deel van dit bedrag te reserveren voor specifieke doelen, waaronder de opvang van Oekraïense vluchtelingen en maatschappelijke weerbaarheid.
Placemaking: Een Punt van Discussie
Een van de meest besproken onderwerpen was de voorgestelde bestemmingsreserve van € 250.000 voor placemaking. Dit bedrag is bedoeld voor eenmalige initiatieven die de openbare ruimte moeten verbeteren. "Het klinkt sympathiek om geld te reserveren voor initiatieven die de leefbaarheid vergroten," aldus J.j. Hillebrand van Rood Groen Lokaal. Toch diende zijn partij een amendement in om deze reserve te schrappen, met het argument dat gemeenschapsgeld niet indirect ondernemersrisico's zou moeten dekken.
Het amendement werd echter verworpen met 11 stemmen tegen en 6 voor. De meerderheid van de raad, waaronder het CDA en de VVD, steunde het voorstel. "Wij hopen dat dit een positieve stimulans gaat geven voor burgerinitiatieven," verklaarde Y.h.j.m. Cillessen van het CDA.
Oekraïense Vluchtelingen en Maatschappelijke Weerbaarheid
Het grootste deel van de meevaller, € 5,3 miljoen, wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Daarnaast wordt er € 500.000 gereserveerd voor maatschappelijke weerbaarheid, een initiatief dat volgens D.h.j. Artz van Els "verdedigbaar is in een tijd van toenemende dreigingen."
Motie D66: Lokaal Fonds voor Betaalbare Koopwoningen
D66 diende een motie in voor het opzetten van een lokaal fonds voor betaalbare koopwoningen. Hoewel het idee sympathiek werd bevonden, besloot de raad de motie aan te houden. "We weten nog zo weinig dat we als college in ieder geval de motie ontraden," aldus wethouder R.t.m. Peperzak. Het college zal na de zomer met een memo komen om de mogelijkheden verder te onderzoeken.
Unanieme Instemming
Ondanks de discussies over specifieke onderdelen, stemde de raad unaniem in met de jaarstukken. "Gennep is een financieel gezonde gemeente en dat blijkt ook duidelijk uit de cijfers," concludeerde Cillessen tevreden. Met de vaststelling van de jaarstukken kan de gemeente Gennep zich nu richten op de uitvoering van de voorgestelde plannen en reserves.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep staat voor de beslissing om de jaarstukken van 2024 vast te stellen. Deze jaarstukken geven inzicht in de financiële situatie van de gemeente en bevatten een positief resultaat van € 9,1 miljoen. Het voorstel is om een deel van dit bedrag toe te voegen aan verschillende bestemmingsreserves: € 5,3 miljoen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen, € 500.000 voor maatschappelijke weerbaarheid en € 250.000 voor placemaking. Het resterende bedrag van € 3.013.810 zou aan de Algemene Vrije Reserve worden toegevoegd. De jaarstukken zijn gecontroleerd door een accountant, die een goedkeurende verklaring heeft afgegeven. De gemeenteraad moet nog besluiten over deze voorstellen. De stukken zijn beschikbaar voor inwoners via de website van de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Jaarstukken 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2024 van de gemeente Gennep. De jaarstukken omvatten de programmaverantwoording, verplichte paragrafen en de jaarrekening, inclusief een rechtmatigheidsverantwoording. Het boekjaar 2024 sluit met een positief resultaat van € 9,1 miljoen. Het voorstel omvat het toevoegen van € 5,3 miljoen aan de bestemmingsreserve voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen, het vormen van een bestemmingsreserve voor maatschappelijke weerbaarheid (€ 500.000) en placemaking (€ 250.000). Het resterende saldo van € 3.013.810 wordt toegevoegd aan de Algemene Vrije Reserve. De raad wordt gevraagd de jaarstukken vast te stellen en de voorgestelde financiële beslissingen goed te keuren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde financiële verantwoording biedt, inclusief een accountantsverslag en rechtmatigheidsverantwoording. Het bevat duidelijke beslispunten en een uitgebreide toelichting op de financiële resultaten en de bestemming van het overschot.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen. Daarnaast moet de raad beslissen over de voorgestelde bestemming van het positieve saldo.
Politieke Keuzes
De raad moet politieke keuzes maken over de bestemming van het overschot, zoals het al dan niet instemmen met de voorgestelde bestemmingsreserves voor opvang Oekraïne, maatschappelijke weerbaarheid en placemaking.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral in termen van financiële beslissingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2024 vast te stellen en de voorgestelde financiële beslissingen goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de jaarstukken en het accountantsverslag zijn voorgelegd aan het Auditcomité voor advies. Er is geen specifieke vermelding van bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een positief saldo van € 9,1 miljoen. De dekking wordt voorgesteld door het vormen van bestemmingsreserves en het toevoegen van het resterende saldo aan de Algemene Vrije Reserve. De financiële positie van de gemeente lijkt gezond, gezien het positieve resultaat en de voorgestelde reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken Jaarrekening Rechtmatigheidsverantwoording Bestemmingsreserve Maatschappelijke weerbaarheid Placemaking Auditcomité Accountantscontrole Financiële positie ProgrammaverantwoordingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Bestemmingsreserve placemaking". Het voorstel betreft het schrappen van een bestemmingsreserve voor placemaking, die door het College van B&W is voorgesteld. Het college wil deze reserve gebruiken om initiatieven te ondersteunen die bijdragen aan een leefbare gemeente. De indieners van het amendement, RoodGroen Lokaal, zijn van mening dat deze reserve vooral dient om zonder beperkingen geld uit te geven aan initiatieven die normaal gesproken onder ondernemersrisico vallen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het schrappen van de bestemmingsreserve. Het biedt een duidelijke reden voor het schrappen, maar mist gedetailleerde informatie over de gevolgen van het niet instellen van de reserve.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunen en daarmee de bestemmingsreserve voor placemaking schrappen, of het oorspronkelijke voorstel van het college volgen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van initiatieven voor een leefbare gemeente via een bestemmingsreserve of het vermijden van het risico dat gemeenschapsgeld wordt gebruikt voor projecten die onder ondernemersrisico vallen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke actie voorstelt (het schrappen van de reserve). Het is echter niet tijdgebonden en biedt geen alternatieve oplossingen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de argumentatie kan uitgebreider.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen en de bestemmingsreserve schrappen, of het oorspronkelijke voorstel van het college volgen.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar placemaking kan indirect bijdragen aan duurzame gemeenschappen door het verbeteren van de leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op de mogelijkheid van ongedekte uitgaven zonder beperkingen, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve dekkingsvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve Placemaking College van B&W Leefbare gemeente Initiatieven Ondernemersrisico RoodGroen Lokaal Amendement Joy Hillebrand Luc BrouwersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Lokaal fonds voor stimulering van betaalbare woningbouw". Het voorstel beoogt de oprichting van een lokaal fonds in de gemeente Gennep om betaalbare woningbouw te stimuleren. Dit fonds zou gefinancierd worden door gemeentelijke reserves en is bedoeld om ontwikkelaars te ondersteunen bij het aanbieden van woningen tegen lagere prijzen, met name voor starters. Het fonds is revolverend, wat betekent dat het geld terugvloeit wanneer woningen worden doorverkocht. Het initiatief komt voort uit de grote vraag naar betaalbare woningen en de beperkte beschikbaarheid daarvan in de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de noodzaak, de financiële haalbaarheid en de juridische kaders. Echter, details over de uitvoering en beheer van het fonds ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, bespreken en goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het vaststellen van de voorwaarden waaronder het fonds zal opereren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze gemeentelijke reserves willen inzetten voor dit doel en hoe ze de balans willen bewaren tussen betaalbaarheid en stedenbouwkundige kwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke doelen en meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of verantwoordelijkheden gedefinieerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het onttrekken van 2 miljoen euro uit de reserves voor het opzetten van het lokale fonds.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van stedenbouwkundige kwaliteit en langetermijnplanning.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een eenmalige onttrekking van 2 miljoen euro uit de gemeentelijke reserves. Er wordt aangegeven dat dit geen structurele impact heeft op de meerjarenbegroting. Echter, verdere details over de financiële dekking en risico's ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Betaalbare woningbouw Starters Gemeentelijke reserves Sociale huurwoningen Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen Revolverend fonds Wet ruimtelijke ordening (Wro) Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido) Leefbaarheid OntwikkelaarsVerfijning van de zoekopdracht:
J.m.t. Teunissen
J.j. Hillebrand
B.q. Nijst
Onbekende spreker
A. Mehlkop
B.q. Nijst
A. Mehlkop
B.q. Nijst
A. Mehlkop
Y.h.j.m. Cillessen
J.j. Hillebrand
Y.h.j.m. Cillessen
J.j. Hillebrand
Y.h.j.m. Cillessen
A. Mehlkop
Y.h.j.m. Cillessen
A. Mehlkop
Y.h.j.m. Cillessen
J.j. Hillebrand
D.h.j. Artz
J.g. Frentz
J.a Van Hulsteijn
J.j. Hillebrand
J.a Van Hulsteijn
R.t.m. Peperzak
A. Mehlkop
R.t.m. Peperzak
A. Mehlkop
B.q. Nijst
J.m.t. Teunissen
Onbekende spreker
D.h.j. Artz
J.g. Frentz
Agendapunt 8 B2 Raadsvoorstel inzake Voorjaarsnota 2025 (nr. 843846)
Gennepse Gemeenteraad Verdeeld over Voorjaarsnota 2025
De gemeenteraad van Gennep heeft na een intens debat de Voorjaarsnota 2025 aangenomen. Het voorstel, dat voorziet in verhoging van de toeristenbelasting en OZB voor niet-woningen, en bezuinigingen in het sociaal domein, kreeg steun van CDA, VVD en ELsss. Andere fracties uitten hun zorgen over de impact op kwetsbare groepen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de Voorjaarsnota 2025 werd duidelijk dat de gemeenteraad van Gennep verdeeld is over de voorgestelde maatregelen om het begrotingstekort aan te pakken. Het college van burgemeester en wethouders stelde voor om de inkomsten te verhogen door middel van toeristenbelasting en OZB voor niet-woningen, en om uitgaven te verminderen, met name in het sociaal domein. Het doel is om de begroting voor 2026 sluitend te maken en het tekort tegen 2029 te verkleinen.
J.j. Hillebrand van Rood Groen Lokaal sprak zijn zorgen uit over de bezuinigingen in het sociaal domein. "Juist mensen die het financieel moeilijk hebben, zouden wel een steuntje in de rug moeten blijven houden," betoogde hij. Hillebrand diende een motie in om de bezuinigingen in het sociaal domein te halveren en de lasten eerlijker te verdelen over andere programma's, zoals economie, toerisme en recreatie. Deze motie werd echter verworpen met 10 stemmen tegen en 7 voor.
D.h.j. Artz van ELsss erkende de urgentie van de financiële situatie, maar pleitte voor behoedzaamheid bij het maken van keuzes in het sociaal domein. "Kunnen we deze ingrepen niet temporiseren of in elk geval zorgvuldig afwegen richting de begroting?" vroeg hij zich af. Artz gaf aan dat zijn fractie moeite heeft met de voorgestelde versobering van de regeling voor minima.
M.g. Van Den Hoogen van D66 uitte haar zorgen over de impact van de bezuinigingen op mensen met de kleinste draagkracht. "Dat zijn geen abstracte cijfers, dat zijn mensen die we raken in hun dagelijks bestaan," benadrukte ze. D66 diende een motie in om politieke keuzes opnieuw te wegen, maar ook deze motie werd verworpen.
J.g. Frentz van de SP sprak zich eveneens uit tegen de verlaging van de bijstandsnorm. "Wij verzoeken het college dan ook opnieuw met klem andere keuzes te maken," aldus Frentz. De SP steunde de motie van Rood Groen Lokaal, maar zag geen noodzaak om op de sociale sector te bezuinigen.
Het CDA, vertegenwoordigd door A.g.h. Reintjes, gaf aan dat de voorjaarsnota een belangrijk richtinggevend document is. "We kunnen als CDA instemmen met de voorgestelde lijn van het college om de inkomsten te vergroten," zei Reintjes. Hij benadrukte dat het CDA zich op hoofdlijnen wil conformeren aan de voorgestelde vermindering van de uitgaven.
De VVD, bij monde van B.q. Nijst, steunde de noodzakelijke bezuinigingen op het sociaal domein. "Verantwoord begroten betekent ook realistische keuzes maken," stelde Nijst. Hij pleitte voor een taakstellende bezuiniging op formatie en sprak zich uit tegen de voorgestelde bezuiniging op evenementen.
Ondanks de verdeeldheid werd de Voorjaarsnota 2025 aangenomen met 10 stemmen voor en 7 tegen. Het debat maakte duidelijk dat de gemeenteraad voor een uitdaging staat om tot een evenwichtige begroting te komen die recht doet aan de verschillende belangen binnen de gemeente. De uiteindelijke beslissing over de begroting wordt in november genomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt een voorstel voor de Voorjaarsnota 2025, dat als basis dient voor de begroting van 2026 en de meerjarenbegroting tot 2029. Het college wil het begrotingstekort aanpakken door de inkomsten te verhogen, met name via toeristenbelasting en OZB voor niet-woningen, en door uitgaven te verminderen. Het doel is om de begroting voor 2026 sluitend te maken en het tekort tegen 2029 te verkleinen. De gemeenteraad heeft al deelgenomen aan een dialoogsessie om richting te geven aan deze plannen. De uiteindelijke beslissing over de begroting wordt in november genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorjaarsnota 2025
Samenvatting: De Voorjaarsnota 2025 van de gemeente Gennep presenteert een strategie om het meerjarige begrotingstekort aan te pakken. Het college stelt voor om de begroting voor 2026 sluitend te maken en het tekort richting 2029 te verkleinen. Dit wordt bereikt door inkomsten te verhogen via toeristenbelasting en OZB voor niet-woningen, en uitgaven te verlagen in het sociaal domein en openbare ruimte. De nota dient als basis voor de begroting 2026 en meerjarenbegroting 2027-2029. De gemeenteraad heeft geparticipeerd in het traject "ruimte voor ambities" om richting te geven aan deze voorstellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële kaders en strategieën om het begrotingstekort aan te pakken. Het bevat echter geen gedetailleerde risicoanalyse of alternatieve scenario's.
Rol van de Raad
De raad moet de Voorjaarsnota 2025 vaststellen en de uitgangspunten en voorstellen goedkeuren als basis voor de toekomstige begrotingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de verhoging van belastingen en verlaging van uitgaven, wat politieke implicaties kan hebben voor de betrokken sectoren en inwoners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het heeft specifieke doelen (sluitende begroting 2026), maar mist concrete meetbare resultaten en tijdsgebonden acties voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van Rijksmiddelen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten de Voorjaarsnota 2025 vast te stellen en de voorstellen te gebruiken als basis voor de begroting 2026 en meerjarenbegroting 2027-2029.
Participatie
De raad heeft geparticipeerd via een dialoogsessie in het traject "ruimte voor ambities", wat wijst op enige mate van participatie en inspraak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet kan worden beïnvloed door keuzes in het sociaal domein en openbare ruimte.
Financiële Gevolgen
Het voorstel verwacht een tekort van €4,4 miljoen in 2029, dat wordt aangepakt door inkomstenverhoging en uitgavenverlaging. Het resterende tekort van €700.000 kan worden gedekt door de algemene vrije reserve. De financiële gevolgen zijn duidelijk beschreven, maar de dekking is deels afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingssaldo Voorjaarsnota 2025 Autonome ontwikkelingen Toeristenbelasting OZB niet-woningen Ruimte voor ambities Financiële verordening Rijksmiddelen Veiligheidsregio Algemene vrije reserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Halveren bezuiniging Sociaal Domein
Samenvatting: De motie, ingediend door de gemeenteraad van Gennep, stelt voor om de bezuiniging van 500.000 euro op het sociaal domein te halveren. Dit betekent dat er 250.000 euro minder wordt bezuinigd op dit domein. Het voorstel is om het benodigde bedrag van 250.000 euro te vinden binnen het programma Economie, toerisme en recreatie. De motie is een reactie op eerdere bezuinigingen die kwetsbare inwoners hard hebben geraakt. De raad verzoekt het college om deze herverdeling van middelen te realiseren en gaat over tot de orde van de dag.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er moet gebeuren: de bezuiniging op het sociaal domein halveren en het benodigde bedrag elders vinden. Echter, het mist specifieke details over hoe de herverdeling binnen het programma Economie, toerisme en recreatie gerealiseerd kan worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken de voorgestelde herverdeling van middelen uit te voeren. De raad moet hierover stemmen en een besluit nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige bezuinigingen of het herverdelen van middelen om de impact op het sociaal domein te verminderen. Dit vraagt om een afweging tussen sociale zorg en economische ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat moet worden herverdeeld. Het is echter niet volledig realistisch of tijdgebonden, omdat er geen concrete stappen of tijdlijnen worden gegeven voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het vinden van 250.000 euro binnen een ander programma is niet onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om de bezuiniging op het sociaal domein te halveren en het benodigde bedrag elders te vinden.
Participatie
Het voorstel zegt niets over participatie van inwoners of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel en lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft financiële gevolgen, namelijk een verschuiving van 250.000 euro van het programma Economie, toerisme en recreatie naar het sociaal domein. Er wordt niet aangegeven hoe deze verschuiving precies gedekt wordt binnen het andere programma.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Bezuinigingen Kwetsbare situatie Meerjarenbegroting College Economie Toerisme Recreatie Inwoners BeraadslagingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie inzake de afschaffing van de hondenbelasting per 2026
Samenvatting: De gemeenteraad van Gennep heeft in november 2024 een motie aangenomen om de financiële gevolgen van de afschaffing van de hondenbelasting in kaart te brengen, met als doel deze belasting per 2026 af te schaffen. Het college heeft aangegeven dat afschaffing tot een verlies van inkomsten leidt, maar dat dit op korte termijn kan worden opgevangen door de algemene reserve of herverdeling van lasten. Ondanks dit advies, stelt het college voor om de hondenbelasting in 2026 niet af te schaffen. De motie verzoekt het college om de afschaffing als beleidsambitie op te nemen in de begroting van 2026 en de dekking integraal te overwegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de context, de eerdere besluitvorming en de huidige standpunten van het college en de raad duidelijk uiteenzet. Echter, het mist specifieke details over de financiële impact en mogelijke alternatieve dekkingsopties.
Rol van de raad
De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de beleidsrichting en het controleren van het college. In dit geval moet de raad beslissen of de afschaffing van de hondenbelasting als beleidsambitie moet worden opgenomen in de begroting van 2026.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van het college om de hondenbelasting niet af te schaffen of het volgen van de motie die pleit voor afschaffing. Dit omvat ook keuzes over hoe de financiële dekking voor het verlies aan inkomsten moet worden geregeld.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat, behalve de intentie om de belasting per 2026 af te schaffen. Er zijn inconsistenties in de benadering van de dekking, aangezien andere beleidsopties zonder voorafgaande dekking worden overwogen, maar de afschaffing van de hondenbelasting niet.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of zij het college verzoekt om de afschaffing van de hondenbelasting als beleidsambitie op te nemen in de begroting van 2026 en om de dekking integraal te overwegen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces, hoewel het aangeeft dat de afschaffing maatschappelijk breed gedragen wordt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel erkent dat de afschaffing van de hondenbelasting leidt tot een verlies van inkomsten. Het suggereert dat dit kan worden opgevangen door de algemene reserve of herverdeling van lasten, maar biedt geen gedetailleerd plan voor hoe dit precies gedekt zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hondenbelasting Afschaffing Voorjaarsnota College Begroting 2026 Dekking Motie Beleidsambitie Algemene reserve LastenverdelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar richt zich op de politieke weging van financiële keuzes in de gemeente Gennep. De motie constateert dat de gemeente voor stevige financiële keuzes staat richting de begroting van 2026 en verder. Het document 'Ruimte voor Ambities fase 2' biedt een overzicht van mogelijke maatregelen, maar werd te laat beschikbaar gesteld voor politieke weging. De voorjaarsnota biedt geen inzicht in de criteria voor keuzes en lijkt gebaseerd op een beperkte selectie van maatregelen. De motie verzoekt het college om bij het opstellen van de begroting 2026-2029 alle voorstellen opnieuw te evalueren en de raad tijdig te betrekken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste punten en zorgen adresseert met betrekking tot de financiële keuzes en de betrokkenheid van de raad. Het biedt echter geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de geconstateerde problemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op het proces van het opstellen van de begroting en om ervoor te zorgen dat er een transparante en evenwichtige afweging van financiële keuzes plaatsvindt. De raad moet ook zorgen voor een tijdige en inhoudelijke betrokkenheid bij het proces.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het heroverwegen van bestaande beleidsambities en lopende projecten, het bepalen van de criteria voor financiële beslissingen, en het zorgen voor een eerlijke lastenverdeling tussen inwoners, bedrijven en bezoekers.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie vraagt om meer transparantie en duidelijkheid in het besluitvormingsproces.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om de voorstellen uit 'Ruimte voor Ambities fase 2' opnieuw te evalueren en om de raad tijdig en inhoudelijk te betrekken bij het opstellen van de begroting 2026-2029.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door de raad in het besluitvormingsproces, maar zegt weinig over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de noodzaak om financiële keuzes te heroverwegen, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het vraagt om een transparante evaluatie van financiële criteria en lastenverdeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorjaarsnota Ruimte voor Ambities fase 2 Begroting 2026-2029 Financiële keuzes Lastenverzwaring Kwetsbare inwoners Toeristenbelasting Beleidsambities Draagvlak Evenwichtige lastenverdelingVerfijning van de zoekopdracht:
J.m.t. Teunissen
J.j. Hillebrand
D.h.j. Artz
M.g. Van Den Hoogen
J.g. Frentz
J.j. Hillebrand
J.g. Frentz
J.j. Hillebrand
J.g. Frentz
M.g. Van Den Hoogen
J.g. Frentz
M.g. Van Den Hoogen
A.g.h. Reintjes
M.g. Van Den Hoogen
A.g.h. Reintjes
J.j. Hillebrand
A.g.h. Reintjes
J.j. Hillebrand
A.g.h. Reintjes
M.g. Van Den Hoogen
A.g.h. Reintjes
M.g. Van Den Hoogen
A.g.h. Reintjes
J.j. Hillebrand
B.q. Nijst
J.a Van Hulsteijn
J.m.t. Teunissen
D.h.j. Artz
J.j. Hillebrand
D.h.j. Artz
J.j. Hillebrand
D.h.j. Artz
A.g.h. Reintjes
B.q. Nijst
M.g. Van Den Hoogen
J.m.t. Teunissen
J.a Van Hulsteijn
Agendapunt 9 B2 Raadsvoorstel inzake zienswijze VRLN jaarstukken 2024, begroting 2026 en versterkingsplan GGD (nr. 839578)
Gennepse Raad Verdeeld over Versterkingsplan GGD: "Niet tegen elke prijs"
De gemeenteraad van Gennep debatteerde fel over de jaarstukken van de Veiligheidsregio Limburg-Noord en het versterkingsplan van de GGD. Het voorstel om een zienswijze in te dienen over de financiële gevolgen van het GGD-plan voor de begroting 2026 leidde tot een levendige discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het versterkingsplan van de GGD Noord-Limburg centraal. Dit plan vraagt om extra financiering, wat de gemeentelijke bijdrage van Gennep zal verhogen. De raad werd geadviseerd om geen reactie te geven op de jaarrekening 2024, maar wel een zienswijze in te dienen over de financiële gevolgen van het GGD-plan voor de begroting 2026.
Raadslid R.j.m. Rutten van het CDA benadrukte het belang van een krachtige reactie van de raad. "De GGD speelt een essentiële rol in de publieke gezondheid, maar het versterkingsplan roept serieuze vragen op over de haalbaarheid en verantwoording," aldus Rutten. Hij pleitte voor duidelijke prestatieafspraken en voorwaardelijke financiering. "Wij zijn voor versterking van de publieke gezondheid, maar niet tegen elke prijs en niet zonder kader."
D66 sloot zich aan bij het CDA en samen dienden zij een amendement in dat opriep tot striktere controle en resultaatsturing. J.g. Frentz van een andere fractie ondersteunde dit amendement en vroeg om verduidelijking over de vervanging van brandweervoertuigen in Gennep. "Het gaat om een vervangingsinvestering," verduidelijkte wethouder P.p.c. Hoenselaar later.
De discussie werd verder aangewakkerd door D.h.j. Artz, die zich afvroeg waarom het CDA en D66 niet kozen voor de zienswijze van de gemeente Roermond. Rutten antwoordde dat hun zienswijze krachtiger was. "Een organisatie als de GGD houdt geen geld over. Je moet aan de voorkant kaders stellen," stelde hij.
Na een korte schorsing werd besloten om het oorspronkelijke amendement in te trekken en een aangepaste versie in te dienen, die deels aansloot bij de zienswijze van Roermond. Dit nieuwe amendement werd met 10 stemmen voor en 7 tegen aangenomen. De VVD, ELsss en Rood Groen Lokaal stemden tegen. Het uiteindelijke raadsvoorstel werd met 15 stemmen voor en 2 tegen aangenomen, waarbij alleen Rood Groen Lokaal tegenstemde.
De discussie over het versterkingsplan van de GGD toont aan dat de gemeenteraad van Gennep kritisch is over de financiële implicaties en de noodzaak van duidelijke afspraken en monitoring. "Het is onze taak als raad om kritisch te zijn, juist om de uitvoering wel te laten slagen," concludeerde Rutten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt een besluit over de jaarstukken van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) en het versterkingsplan van de GGD. De raad krijgt de kans om hun mening te geven over de jaarrekening 2024 en de begroting 2026. Het versterkingsplan van de GGD, dat extra financiering vraagt, is een belangrijk onderdeel van de begroting. De gemeenteraad wordt geadviseerd geen reactie te geven op de jaarrekening 2024, maar wel een zienswijze in te dienen over de financiële gevolgen van het GGD-plan voor de begroting 2026. Er wordt geen zienswijze geadviseerd voor de ontwerpbegroting 2026. De besluitvorming vindt plaats in juni en september 2025. De gemeentelijke bijdrage van Gennep zal stijgen door kosten voor de GGD, huisvesting en brandweer.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze VRLN jaarstukken 2024, begroting 2026 en versterkingsplan GGD". Het document vraagt de gemeenteraad van Gennep om een reactie te geven op de jaarrekening 2024 en een zienswijze in te dienen op de financiële consequenties van het versterkingsplan van de GGD voor de begroting 2026 en verder. Het versterkingsplan is bedoeld om de GGD toekomstbestendig te maken, gezien de achterstanden door niet meegroeien van het budget met de wettelijke taken. De raad wordt geadviseerd geen zienswijze in te dienen op de jaarrekening 2024 en de ontwerpbegroting 2026, maar wel op de financiële consequenties van het versterkingsplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten en financiële gegevens. Echter, er is een gebrek aan detail over de exacte impact op de gemeentelijke begroting en hoe de financiële lasten precies verdeeld worden.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze indienen over de financiële consequenties van het versterkingsplan van de GGD en beslissen of ze instemmen met de voorgestelde financiële bijdragen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële bijdragen voor de versterking van de GGD en of ze de voorgestelde bestemmingen van het positieve rekeningresultaat ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de implementatie van het versterkingsplan. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact op lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de jaarrekening 2024 en de ontwerpbegroting 2026, maar wel een zienswijze op de financiële consequenties van het versterkingsplan GGD.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er raadsinformatiebijeenkomsten zijn georganiseerd, maar er is weinig detail over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage vanaf 2027. Er is een gedetailleerde opsomming van de kosten, maar het voorstel geeft geen specifieke dekking aan voor deze kosten, behalve dat ze verwerkt zijn in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Limburg-Noord Versterkingsplan GGD Jaarverantwoording 2024 Begroting 2026 Gemeenschappelijke Regeling Algemeen Bestuur Financiële consequenties Toekomstbestendige GGD Gemeentelijke bijdrage Strategisch huisvestingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement ter Aanscherping van de Zienswijze op het Versterkingsplan van de GGD
Samenvatting: Het amendement beoogt de zienswijze op het versterkingsplan van de GGD aan te scherpen door de focus te verbreden van uitsluitend financiële consequenties naar een breder perspectief. Het stelt voor om concrete doelen, mijlpalen en SMART-geformuleerde prestatie-indicatoren op te nemen voor betere monitoring en verantwoording. Daarnaast wordt voorgesteld om de GGD-organisatie te evalueren en te vergelijken met andere organisaties. Structurele financiering moet afhankelijk zijn van aantoonbare voortgang, en er wordt gepleit voor een stevige toezichthoudende functie binnen de organisatie, bij voorkeur ingevuld door een financieel expert.
Oordeel over de Volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn aanpak om de zienswijze te verbreden en te versterken. Het biedt concrete suggesties voor verbetering van monitoring, verantwoording en bestuurlijke regie. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de implementatie van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te besluiten of het wordt aangenomen. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de voorgestelde wijzigingen en de voortgang van het versterkingsplan monitoren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde aanscherpingen steunen, met name de nadruk op SMART-doelen en versterkte financiële controle. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van toezicht en de rol van een financieel expert binnen de organisatie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART, aangezien het specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelen voorstelt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de implementatie van de voorgestelde maatregelen kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen en de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze op het versterkingsplan van de GGD doorvoeren.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van andere belanghebbenden, zoals burgers of andere organisaties, in het proces van het versterken van de GGD.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen
Het amendement impliceert dat structurele financiering afhankelijk wordt van aantoonbare voortgang, maar het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de voorgestelde maatregelen. Het benadrukt wel de noodzaak van financiële controle en toezicht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versterkingsplan GGD Zienswijze Resultaatsverplichtingen Monitoring Prestatie-indicatoren Toezichthoudende functie Financiële controle Publieke gezondheidszorg Bestuurlijke regieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Aanscherping zienswijze GGD / Aanvulling op zienswijze GGD (Roermond)". Het betreft een voorstel van de gemeente Gennep om zich aan te sluiten bij de zienswijze van de gemeenteraad van Roermond met betrekking tot het versterkingsplan van de GGD Limburg-Noord. Het amendement voegt drie aanvullende accenten toe: resultaatgerichte uitvoering, voorwaardelijke financiering, en toezicht en governance. Het beoogt de zienswijze aan te scherpen op uitvoerbaarheid, financiële controle en bestuurlijke regie, met de nadruk op SMART-geformuleerde doelen en halfjaarlijkse rapportages.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke accenten toevoegt aan de bestaande zienswijze en duidelijke richtlijnen biedt voor uitvoering, financiering en toezicht. Echter, verdere details over de implementatie van deze accenten kunnen nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van het amendement. Ze moeten beslissen of ze de voorgestelde aanvullingen op de zienswijze willen ondersteunen en implementeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de zienswijze van Roermond willen onderschrijven en of de voorgestelde accenten voldoende zijn om de effectiviteit en verantwoording van het versterkingsplan te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel vraagt expliciet om SMART-geformuleerde doelen, wat een positieve stap is richting meetbaarheid en duidelijkheid. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen moet worden beoordeeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement willen aannemen en de voorgestelde wijzigingen willen doorvoeren in de zienswijze op het versterkingsplan van de GGD.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op bestuurlijke en financiële aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het amendement stelt dat structurele aanvullende financiering alleen wordt toegekend bij aantoonbare voortgang en dat vrijgevallen middelen moeten worden gerestitueerd. Dit impliceert een focus op financiële verantwoordelijkheid, maar verdere details over de dekking van eventuele kosten worden niet gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versterkingsplan GGD Zienswijze Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) Resultaatgerichte uitvoering Voorwaardelijke financiering Toezicht en governance SMART-geformuleerde doelen Benchmarking Publieke gezondheidszorgVerfijning van de zoekopdracht:
A.g.h. Reintjes
R.j.m. Rutten
J.g. Frentz
D.h.j. Artz
R.j.m. Rutten
P.p.c. Hoenselaar
Onbekende spreker
R.j.m. Rutten
J.m.t. Teunissen
L.w.l. Brouwers
J.m.t. Teunissen
Onbekende spreker
J.m.t. Teunissen
Agendapunt 10 B2 Raadsvoorstel inzake 1e trimesterrapportage 2025 (nr. 843845)
Groen Licht voor Vergroening Gennep: Gemeenteraad Steunt Plan voor Verplaatsbare Bomen
De gemeenteraad van Gennep heeft ingestemd met de eerste trimesterrapportage van 2025, waarin onder andere een voorstel voor de vergroening van het stadscentrum werd besproken. Het plan, dat voorziet in de plaatsing van verplaatsbare bomen op het Europaplein, kreeg brede steun, ondanks enkele kritische geluiden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de begroting aan te passen met € 129.500 besproken. Deze aanpassing is nodig vanwege diverse financiële bijstellingen, waaronder de opvang van Oekraïense vluchtelingen en de ontwikkeling van Intos naar een leer-werkbedrijf. Hoewel er enkele financiële meevallers zijn, zoals hogere dividendinkomsten, blijft de druk op de gemeentefinanciën groot door minder inkomsten vanuit het Rijk.
Een opvallend onderdeel van de vergadering was de motie van CDA, VVD en ELsss om het centrum van Gennep te vergroenen met verplaatsbare bomen. "Bomen zijn superbelangrijk voor het milieu en ze zijn gewoon mooi," benadrukte raadslid A.m.h. Sonnemans. De motie stelt voor om € 50.000 extra te investeren in verplaatsbare bomen, bovenop de eerder toegekende € 150.000 voor de vergroening van de Spoorstraat en het centrum.
Niet iedereen was enthousiast over het idee. J.j. Hillebrand uitte zijn zorgen over de duurzaamheid van bomen in potten. "Het lijkt allemaal leuk, maar wij zien een aantal tekortkomingen. Het is helemaal niet duurzaam," stelde hij. Hillebrand wees erop dat het plaatsen van bomen in potten ten koste kan gaan van parkeerplaatsen, een punt van zorg dat ook door andere raadsleden werd gedeeld.
D.h.j. Artz verduidelijkte dat de bomen al in potten zitten en dat ze verplaatsbaar moeten zijn vanwege de multifunctionele inzet van het Europaplein. "Het is in ieder geval een begin," voegde hij toe.
De wethouder, P.p.c. Hoenselaar, verzekerde dat er rekening gehouden zal worden met de parkeerdruk en dat de bomen strategisch geplaatst zullen worden. "Natuurlijk houden we daar rekening mee," zei hij.
De motie werd uiteindelijk aangenomen met 15 stemmen voor en 2 tegen. "Ik zou deze motie heel warm willen omarmen," concludeerde Hoenselaar.
Met de goedkeuring van de trimesterrapportage en de motie voor vergroening zet de gemeenteraad van Gennep een stap richting een groener en aantrekkelijker stadscentrum, terwijl ze tegelijkertijd de financiële uitdagingen van de komende jaren onder ogen ziet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt de 1e trimesterrapportage van 2025 te bespreken. Deze rapportage biedt inzicht in de voortgang van de begroting voor 2025 en stelt voor om de kredieten met € 129.500 aan te passen. Er zijn financiële bijstellingen nodig vanwege onder andere de opvang van Oekraïense vluchtelingen en de ontwikkeling van Intos naar een leer-werkbedrijf. Ook zijn er extra kosten voor leerlingenvervoer en ICT-licenties. Hoewel er enkele financiële meevallers zijn, zoals hogere dividendinkomsten, wordt een toenemend begrotingstekort verwacht. De gemeentefinanciën staan onder druk door minder inkomsten vanuit het Rijk, maar er is tijdelijke extra financiële ruimte voor 2026 en 2027. De raad zal bij de voorjaarsnota verder ingaan op maatregelen om het toekomstige begrotingstekort te verkleinen. De keuzes die gemaakt worden, kunnen gevolgen hebben voor inwoners, bedrijven en verenigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e trimesterrapportage 2025". Het document biedt een overzicht van de financiële en beleidsmatige voortgang van de gemeente Gennep in de eerste vier maanden van 2025. Het doel is om de begroting bij te stellen op basis van actuele inzichten, met als focus het beperken van afwijkingen richting het einde van het jaar. De rapportage bevat financiële bijstellingen, waaronder een aanzienlijke aanpassing voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen en een transitiebudget voor Intos. Er zijn zowel incidentele als structurele financiële ontwikkelingen, met een verwachte toename van het begrotingstekort op de lange termijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële bijstellingen en de context van de gemeentelijke financiën. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de langetermijnstrategieën om het verwachte begrotingstekort aan te pakken.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de rapportage, de voorgestelde kredieten bij te stellen en de begrotingswijziging vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van deze financiële aanpassingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, vooral gezien de beperkte inkomsten en de noodzaak om te anticiperen op toekomstige tekorten. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke projecten en initiatieven voorrang krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen voor het aanpakken van het meerjarige begrotingstekort. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnstrategie is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de rapportage en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren, inclusief de bijstellingen van de kredieten.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een negatief effect op de begroting, met een toenemend tekort op de lange termijn. Er wordt aangegeven dat er incidentele meevallers zijn, maar structurele oplossingen ontbreken. De dekking van de financiële gevolgen is deels afhankelijk van toekomstige beslissingen en externe factoren, zoals de meicirculaire.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Trimesterrapportage Begroting Financiële bijstelling Oekraïense vluchtelingen Intos Leerlingenvervoer ICT ontwikkeling Gemeentefonds Voorjaarsnota Ruimte voor AmbitiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Vergroening met ‘verplaatsbare bomen’". Het voorstel beoogt de vergroening van het centrum van Gennep door het plaatsen van verplaatsbare bomen in bloembakken, voornamelijk op het Europaplein. Dit initiatief is een aanvulling op een eerdere motie voor de vergroening van de Spoorstraat en het centrum van Gennep. De verplaatsbare bomen kunnen bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de omgeving zonder evenementen te hinderen. De motie vraagt om een eenmalige investering van €50.000 uit de algemene vrije reserve voor de aankoop van deze bomen, met financiële verwerking in de tweede trimesterrapportage van 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelstellingen, een financiële dekking en een tijdlijn voor uitvoering. Echter, details over het aantal bomen en specifieke locaties ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet de motie goedkeuren en het college verzoeken om de uitvoering te realiseren. De raad speelt een toezichthoudende rol bij de uitvoering en financiële verwerking.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of vergroening prioriteit heeft en of de voorgestelde financiële middelen passend zijn. Er moet ook worden overwogen of verplaatsbare bomen de beste oplossing zijn voor vergroening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal bomen), en tijdgebonden (uitvoering in 2025). Het is minder specifiek over de locaties en het aantal bomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie goedkeuren en de voorgestelde financiële middelen vrijmaken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien vergroening bijdraagt aan vermindering van hittestress en verbetering van de leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een eenmalige investering van €50.000, te dekken uit de voorziening ‘Kwaliteitsverbetering kernen’. De financiële verwerking moet plaatsvinden in de tweede trimesterrapportage van 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergroening Verplaatsbare bomen Bloembakken Centrumvisie 2025-2030 Hittestress Omgevingskwaliteit Europaplein Kwaliteitsverbetering kernen Leefbaarheid AantrekkelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.m.t. Teunissen
A.g.h. Reintjes
A.m.h. Sonnemans
A.g.h. Reintjes
A.m.h. Sonnemans
A.g.h. Reintjes
J.j. Hillebrand
D.h.j. Artz
J.g. Frentz
P.p.c. Hoenselaar
B.q. Nijst
P.p.c. Hoenselaar
J.m.t. Teunissen
Agendapunt 11 A Raadsvoorstel inzake ontwerpbegroting 2026 + meerjarenbegroting 2027 - 2029 RUD LN (nr. 839428)
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep krijgt de kans om een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting 2025 van de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD LN). Het bestuur stelt voor om geen zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting 2026 en de meerjarenbegroting 2027-2029. De focus ligt op de transformatie naar een robuuste Omgevingsdienst Noord- en Midden-Limburg in 2026. Er wordt gewerkt aan een plan van aanpak en financiële doorrekening, die in juni 2025 ter besluitvorming worden aangeboden. De begroting 2026 is beleidsarm en bevat indexeringen en aanpassingen. Er zijn geen kanttekeningen of risico's verbonden aan het voorstel. Het besluit heeft betrekking op regionale samenwerking voor milieuvergunningen en toezicht, wat in het belang van de inwoners is. Er is geen extern advies of inspraak nodig. De verwachte stijging van de jaarlijkse bijdrage voor Gennep is opgenomen, maar de kosten van de robuuste Omgevingsdienst zijn nog niet ingecalculeerd. Als er een zienswijze wordt ingediend, zal het Dagelijks Bestuur van de RUD LN hierop reageren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbegroting 2026 + Meerjarenbegroting 2027 - 2029 RUD LN
Samenvatting: Het raadsvoorstel van de gemeente Gennep betreft de ontwerpbegroting 2026 en de meerjarenbegroting 2027-2029 van de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD LN). De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen op deze begrotingen. De begroting is beleidsarm opgezet vanwege de geplande transformatie naar een robuuste Omgevingsdienst Noord- en Midden-Limburg in 2026. Er zijn geen kanttekeningen of risico's gemeld. De financiële implicaties voor Gennep zijn een stijging van de jaarlijkse bijdrage, maar de exacte kosten van de nieuwe Omgevingsdienst zijn nog onbekend.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële informatie over de toekomstige kosten van de robuuste Omgevingsdienst. Het biedt echter voldoende context over de huidige situatie en de geplande transformatie.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting, hoewel het voorstel is om dit niet te doen. De raad moet ook toekomstige besluiten over de aangepaste meerjarenbegroting beoordelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het niet indienen van een zienswijze en of ze de financiële implicaties van de transformatie naar een robuuste Omgevingsdienst accepteren.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de transformatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheden zijn een aandachtspunt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het voorstel om geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting.
Participatie
Er is geen sprake van externe participatie of inspraak in dit voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de jaarlijkse bijdrage van Gennep van €48.668 in 2024 naar €66.178 in 2029. De kosten van de robuuste Omgevingsdienst zijn nog onbekend, maar worden verwacht significant te stijgen. Er is geen informatie over hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD LN) Ontwerpbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027-2029 Robuuste Omgevingsdienst Omgevingsdienst Noord- en Midden-Limburg (OD NML) Transformatie Vergunningverlening Toezicht Milieu Innovatie en ICT-omgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 A Raadsvoorstel inzake jaarverslag 2024, begr.wijz. 2025-1, begr. 2026 en meerjarenperspectief 2027-2029 GR Omnibuzz (nr. 836912)
Samenvatting
De gemeente Gennep overweegt om geen zienswijze in te dienen op de conceptbegrotingen van Omnibuzz voor 2025-2029. Omnibuzz biedt doelgroepenvervoer in Limburg en heeft in 2024 goed gepresteerd volgens de missie en afspraken. De dienstverlening wordt door inwoners gewaardeerd met een 8,2. Omnibuzz werkt aan duurzaamheid en zelfredzaamheid door alternatieven zoals openbaar vervoer te stimuleren. Er zijn echter risico's, zoals personeelstekorten en de groeiende vraag door vergrijzing. De gemeente kan tot 23 juni 2025 een zienswijze indienen. De uiteindelijke besluitvorming vindt plaats op 2 juli 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Gemeente Gennep: Jaarverslag 2024, begrotingswijziging 2025-1, begroting 2026 en meerjarenperspectief 2027-2029 Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van het jaarverslag 2024 van Omnibuzz en geen zienswijze in te dienen op de aangepaste begroting 2025-1, de begroting 2026 en het meerjarenperspectief 2027-2029. Omnibuzz biedt doelgroepenvervoer in Limburg en heeft in 2024 goed gepresteerd volgens de missie en afspraken. De organisatie werkt aan duurzaamheid en zelfredzaamheid van inwoners, met een focus op zero-emissie in 2030.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een uitgebreide toelichting op de financiële stukken, de prestaties van Omnibuzz en de risico's. Het bevat ook bijlagen ter ondersteuning van de informatie.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de stukken en te besluiten geen zienswijze in te dienen. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van Omnibuzz.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert vertrouwen in de huidige koers en financiële planning van Omnibuzz.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op concrete acties (actiegericht) en realistisch. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het jaarverslag en geen zienswijze in te dienen op de begrotingen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners in het voorstel, behalve dat Omnibuzz werkt aan zelfredzaamheid en participatie via mobiliteitsoplossingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met een focus op zero-emissie doelstellingen voor 2030.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een terugbetaling aan de gemeente Gennep. De begrotingen zijn financieel verantwoord en passen binnen de vastgestelde kaders. De financiële dekking is adequaat beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omnibuzz Doelgroepenvervoer Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Mobiliteit Duurzaamheid Zero-emissie Vervoersvolume Begroting Zelfredzaamheid InnovatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 A Raadsvoorstel inzake jaarrekening 2024, ontwerpbegroting 2026-2029, begrotingswijziging 2025 MGR (nr. 838764)
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt een voorstel van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord (MGR). Dit voorstel omvat de jaarrekening van 2024, de ontwerpbegroting voor 2026-2029, een begrotingswijziging voor 2025 en een uitvoeringsplan voor 2026-2028. De gemeenteraad kan een zienswijze indienen over de ontwerpbegroting. De MGR heeft in 2024 haar taken uitgevoerd met een positief financieel resultaat en wil in de toekomst haar taken uitbreiden. Er zijn echter risico's, zoals financiële druk, capaciteitsproblemen en de noodzaak voor onafhankelijk toezicht. De gemeenteraad wordt geadviseerd om een zienswijze in te dienen om deze zorgen aan te kaarten. Het uiteindelijke doel is om de regionale inkoop van diensten in het sociaal domein te verbeteren. Na besluitvorming zal de gemeente Gennep haar standpunt communiceren naar de MGR.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2024, ontwerpbegroting 2026-2029, begrotingswijziging 2025" van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Limburg-Noord. Het document presenteert de financiële resultaten van 2024, de begrotingswijzigingen voor 2025, en de ontwerpbegroting voor 2026-2029. De MGR heeft haar taken in 2024 succesvol uitgevoerd met een positief financieel resultaat en is van plan om haar taken en volume in de komende jaren uit te breiden. De gemeenteraad van Gennep wordt gevraagd om kennis te nemen van deze documenten en een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026-2029.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële resultaten en toekomstige plannen. Echter, er zijn enkele zorgen over de onafhankelijkheid van toezicht en de snelheid van schaalvergroting.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de jaarrekening en ontwerpbegroting en een zienswijze indienen over de ontwerpbegroting 2026-2029.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde uitbreidingen en wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling en hoe ze omgaan met de risico's van schaalvergroting en toezicht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het uitvoeringsplan 2026-2028 bewust minder gedetailleerd is om flexibiliteit te behouden. Er zijn zorgen over de onafhankelijkheid van toezicht en de snelheid van schaalvergroting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026-2029.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De MGR sluit 2024 af met een positief saldo, en de financiële gevolgen voor Gennep zijn een daling van de kosten in 2026. De begroting laat echter ook een stijging van uitvoeringskosten zien, waarvoor extra bijdragen van gemeenten nodig zijn. De dekking wordt deels gevonden in de bestemmingsreserves en door herverdeling van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Limburg-Noord Ontwerpbegroting 2026-2029 Jaarrekening 2024 Uitvoeringsplan 2026-2028 Toezicht en Inkoop Schaalvergroting Taakuitbreiding Financiële risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 A Raadsvoorstel inzake vaststelling TAM-Omgevingsplan Aaldonksestraat 22 Ottersum (nr. 836657)
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt een besluit over het tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM)-Omgevingsplan voor Aaldonksestraat 22 in Ottersum. Dit plan richt zich op de herontwikkeling van een locatie waar de veehouderij wordt beëindigd en gesaneerd. Hierdoor kunnen er twee nieuwe woningen worden gebouwd aan de overkant van het adres. Het ontwerp-omgevingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen bezwaren ingediend. Het plan voorziet in de sloop van meer dan 2.000 m² agrarische bebouwing, wat bijdraagt aan een betere ruimtelijke kwaliteit en een vermindering van milieubelasting. De nieuwe woningen versterken de bestaande lintbebouwing en hebben een positief effect op het landschap en de biodiversiteit. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat er een overeenkomst is gesloten met de initiatiefnemers. Het besluit zal worden gepubliceerd en belanghebbenden kunnen eventueel beroep aantekenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling TAM-Omgevingsplan Aaldonksestraat 22 Ottersum
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een tijdelijk alternatieve maatregelen (TAM) omgevingsplan voor de locatie Aaldonksestraat 22 in Ottersum. De veehouderij op deze locatie wordt beëindigd en gesaneerd, waarbij meer dan 2.000m² agrarische bebouwing wordt gesloopt. In ruil hiervoor worden twee nieuwe woningen gerealiseerd aan de overzijde van de straat. Het plan voldoet grotendeels aan het VAB-beleid, met uitzondering van het behoud van een groter aantal m² aan bijgebouwen. Het voorstel heeft een positief effect op het landschap en de biodiversiteit en draagt bij aan klimaatadaptatie. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de plannen, de juridische context, de financiële afspraken en de procedurele stappen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere verduidelijking bieden, zoals bodemonderzoeken en landschappelijke inpassingsplannen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd het TAM-Omgevingsplan vast te stellen en expliciet te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in de goedkeuring en juridische vaststelling van het plan.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de herontwikkeling van agrarische grond naar woonbestemming, het behoud van extra bijgebouwen, en de afweging tussen ruimtelijke kwaliteit en bebouwingsbehoud. Ook moet de raad besluiten of de financiële afspraken zonder exploitatieplan acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten het TAM-Omgevingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen, gezien de anterieure overeenkomst die de kosten dekt.
Participatie
Er is een omgevingsdialoog gevoerd met betrokkenen, en de resultaten zijn opgenomen in de bijlagen. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat wijst op een breed draagvlak of gebrek aan bezwaren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel. Het plan draagt bij aan een vermindering van milieubelasting door de beëindiging van de intensieve veehouderij en bevordert klimaatadaptatie door waterbeheer op eigen terrein.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn gedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, waarin afspraken zijn gemaakt over de vergoeding van ambtelijke kosten en eventuele nadeelcompensatie. Er is geen exploitatieplan nodig, wat kosten en administratieve lasten vermindert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
TAM-Omgevingsplan Aaldonksestraat 22 Ottersum VAB-beleid Intensieve veehouderij Landschappelijke inpassing Bebouwingslint Klimaatadaptatie Anterieure overeenkomst OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 A Raadsvoorstel inzake vaststelling TAM-Omgevingsplan Hondsiepsebaan 9-9a Ottersum (nr. 837133)
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt een voorstel voor het TAM-Omgevingsplan voor Hondsiepsebaan 9-9a in Ottersum. Dit plan richt zich op het vergroten van het agrarisch bouwvlak voor een nieuwe mestopslag en het verplaatsen van de bedrijfswoning. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. Het plan past binnen de Omgevingsvisie van Gennep en heeft een positief effect op natuur en landschap. Er is geen toename van het aantal dieren voorzien. De raad wordt voorgesteld om geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten al zijn gedekt via een anterieure overeenkomst. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en kunnen belanghebbenden eventueel beroep aantekenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "TAM-Omgevingsplan Hondsiepsebaan 9-9a Ottersum". Het plan richt zich op het vergroten van het agrarisch bouwvlak voor een nieuwe mestopslag en het verplaatsen van de bedrijfswoning. De bestaande bedrijfswoning wordt gesloopt en herbouwd aan de andere kant van de toegangsweg. Het bouwblok wordt vergroot tot 1,5 hectare, passend binnen de Omgevingsvisie van Gennep. Er is geen toename van het aantal dieren en het plan heeft een positief effect op natuur en landschap. Er is een anterieure overeenkomst gesloten, waardoor geen exploitatieplan nodig is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie, inclusief juridische, financiële en procedurele aspecten. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat duidt op een breed draagvlak of gebrek aan bezwaren.
Rol van de Raad:
De raad moet het TAM-Omgevingsplan vaststellen en expliciet besluiten geen exploitatieplan vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en bekrachtigen van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de uitbreiding van het agrarisch bouwvlak en de verplaatsing van de bedrijfswoning. Dit omvat het afwegen van belangen van de initiatiefnemer tegen mogelijke bezwaren van de gemeenschap, hoewel er geen zienswijzen zijn ingediend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het TAM-Omgevingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is een omgevingsdialoog gevoerd en het plan heeft ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat kan wijzen op voldoende participatie of een gebrek aan bezwaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Het plan omvat landschappelijke inpassing en klimaatadaptatie, zoals regenwateropvang en infiltratie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn afspraken gemaakt over de vergoeding van ambtelijke kosten en eventuele nadeelcompensatie via een anterieure overeenkomst. Dit dekt de financiële gevolgen van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
TAM-Omgevingsplan Hondsiepsebaan 9-9a Ottersum Agrarisch bouwvlak Mestopslag Bedrijfswoning Omgevingsvisie Landschappelijke inpassing Klimaatadaptatie Anterieure overeenkomst OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 A Raadsvoorstel inzake wijzigen verkeerskundige bebouwde komgrens Hoenderweg Ottersum (nr. 729233)
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt om de bebouwde komgrens op de Hoenderweg in Ottersum te verplaatsen naar de noordzijde van het Hoenderpark. Dit voorstel heeft als doel om de verkeersveiligheid te verbeteren door de maximumsnelheid binnen het plangebied op 30 km/uur te stellen. Dit is belangrijk omdat er drie nieuwe kruispunten worden aangelegd. Het besluit moet nog worden genomen en zal als verkeersbesluit worden gepubliceerd. Inwoners kunnen na de publicatie zes weken bezwaar maken. De kosten voor deze wijziging worden gedekt door het bestemmingsplan. Na de bezwaartermijn wordt de nieuwe komgrens ingericht en de oude verwijderd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Wijzigen verkeerskundige bebouwde komgrens Hoenderweg Ottersum". Het beoogt de verplaatsing van de bebouwde komgrens op de Hoenderweg naar de noordzijde van het Hoenderpark. Dit is noodzakelijk vanwege de woningbouw in het Hoenderpark. Door deze wijziging kan de maximumsnelheid binnen het plangebied worden vastgesteld op 30 km/uur, wat de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de nieuwe woonwijk ten goede komt. Het voorstel omvat het vaststellen van een verkeersbesluit en het ter inzage leggen daarvan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde juridische en financiële informatie, evenals de gevolgen voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Echter, er ontbreekt informatie over participatie en inspraak van inwoners.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de grenzen van de bebouwde kom vast te stellen volgens artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994. De raad moet het verkeersbesluit vaststellen en ter inzage leggen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de verplaatsing van de bebouwde komgrens in lijn is met de gemeentelijke doelen voor verkeersveiligheid en leefbaarheid. Er moet ook overwogen worden of de kosten en de impact op de gemeenschap gerechtvaardigd zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verplaatsing van de grens en de snelheidslimiet. Het is haalbaar en relevant voor de verkeersveiligheid. De tijdsplanning is impliciet aanwezig door de bezwaartermijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het verkeersbesluit vast te stellen en de bebouwde komgrens te verplaatsen.
Participatie:
Er is geen melding gemaakt van externe advies, inspraak of draagvlak, wat een gemis is in termen van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op verkeersveiligheid en leefbaarheid kan indirect bijdragen aan een duurzame leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
De kosten worden gedekt uit de exploitatie van het bestemmingsplan, wat aangeeft dat er financiële dekking is voor de uitvoering van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hoenderweg Ottersum Bebouwde komgrens Hoenderpark Verkeersveiligheid Maximumsnelheid Wegenverkeerswet 1994 Kruispunten Leefbaarheid BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 A Raadsvoorstel inzake opheffen geheimhouding inzake RIB 'Voortgang proces Ruimte voor Defensie' (nr. 837774)
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt om de geheimhouding op een raadsinformatiebrief over het proces "Ruimte voor Defensie" op te heffen. Deze geheimhouding was eerder ingesteld om politieke en maatschappelijke onrust te voorkomen voordat het kabinet een besluit zou nemen over voorkeurslocaties voor defensieactiviteiten. Nu het kabinet deze locaties openbaar heeft gemaakt, is het voorstel om de geheimhouding op te heffen. Dit kan gevolgen hebben voor het woon- en leefklimaat in de regio, vooral als Vliegbasis De Peel wordt geheractiveerd. Gemeente Gennep werkt samen met andere gemeenten en provincies die kritisch zijn over deze heractivering. Er wordt overwogen om gezamenlijk een zienswijze in te dienen tegen het kabinetsbesluit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Opheffen geheimhouding inzake RIB 'Voortgang proces Ruimte voor Defensie'". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Gennep om de geheimhouding op een eerder verstrekte raadsinformatiebrief op te heffen. Deze geheimhouding was opgelegd om politieke en maatschappelijke onrust te voorkomen totdat het kabinet een besluit had genomen over voorkeurslocaties voor defensieactiviteiten. Nu het kabinet zijn besluit openbaar heeft gemaakt, is het opheffen van de geheimhouding gerechtvaardigd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de context van het opheffen van de geheimhouding. Het bevat de nodige juridische verwijzingen en argumenten waarom de geheimhouding kan worden opgeheven.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het opheffen van de geheimhouding van de raadsinformatiebrief. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet overwegen of het opheffen van de geheimhouding in het belang is van de transparantie en of het de politieke en maatschappelijke stabiliteit niet in gevaar brengt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het enkel gaat om het opheffen van geheimhouding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding op de raadsinformatiebrief op te heffen.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners in dit voorstel, maar het opheffen van de geheimhouding kan leiden tot meer transparantie en betrokkenheid bij toekomstige beslissingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, maar de mogelijke reactivering van Vliegbasis De Peel kan indirect invloed hebben op duurzame ontwikkeling in de regio.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het opheffen van de geheimhouding, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Voorkeurslocaties PlanMER Vliegbasis De Peel Reactivering Ruimte voor Defensie Gemeentewet Kabinet Inwoners ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 A Raadsvoorstel inzake aankoop perceel Gennep H 1099 Hommersumseweg Heijen (nr. 842831)
Samenvatting
De gemeente Gennep overweegt om perceel Gennep H 1099 aan te kopen voor €375.000. De eigenaar wil dat de grond na verkoop voor zes jaar geliberaliseerd verpacht wordt. Deze aankoop kan strategisch voordelig zijn voor toekomstige grondruil en natuurcompensatie. De gemeente kan de aankoop financieren vanuit de bestemmingsreserve bouwgrondexploitatie. Er zijn geen directe plannen voor het perceel, maar het kan in de toekomst nuttig zijn voor gemeentelijke projecten. De gemeente moet nog beslissen over de aankoop en de bijbehorende financiële middelen. Na een positief besluit zal de koop worden afgerond en gepubliceerd volgens de wettelijke vereisten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aankoop perceel Gennep H 1099 Hommersumseweg Heijen
Samenvatting: De gemeente Gennep overweegt de aankoop van perceel Gennep H 1099 voor €375.000, met als doel strategische ruilgrond te verkrijgen. De aankoop wordt gefinancierd uit de bestemmingsreserve bouwgrondexploitatie. Het perceel zal na aankoop voor zes jaar geliberaliseerd verpacht worden. Deze aankoop biedt de gemeente toekomstige mogelijkheden voor grondruil en natuurcompensatie, met name in samenwerking met de gemeente Bergen. De aankoop past binnen de Nota Grondbeleid 2023 en brengt geen directe structurele lasten met zich mee. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de aankoop en het benodigde krediet beschikbaar te stellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de strategische voordelen, financiële dekking, en mogelijke risico's. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte plannen voor het perceel na de pachtperiode.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de aankoop van het perceel en het beschikbaar stellen van het krediet van €375.000. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet doorgaan van deze strategische aankoop.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de strategische voordelen van de aankoop opwegen tegen de financiële investering en mogelijke risico's. Er moet ook overwogen worden of de aankoop past binnen de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aankoopprijs en de financieringsbron. Het is echter minder specifiek over de exacte toekomstige toepassingen van het perceel. De tijdsgebondenheid is duidelijk met de zesjarige pachtperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige plannen zijn enigszins vaag.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de aankoop van het perceel en het beschikbaar stellen van het benodigde krediet.
Participatie
Er is geen sprake van externe participatie of inspraak van inwoners in dit voorstel. Het voorstel vermeldt dat er geen extern advies of draagvlakonderzoek is uitgevoerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant in de context van natuurcompensatie. Het perceel kan bijdragen aan natuurbehoud en -ontwikkeling, vooral in samenwerking met Natuurnetwerk Limburg.
Financiële Gevolgen
De aankoop wordt gefinancierd uit de bestemmingsreserve bouwgrondexploitatie. Er zijn geen directe structurele lasten, maar er is een risico op waardevermindering. Eventuele verliezen kunnen worden gedekt uit de bestemmingsreserve. De bijkomende kosten bedragen €5000 voor notariële en kadastrale afwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aankoop Perceel Gennep H 1099 Strategische grondaankoop Ruilgrond Natuurcompensatie Bestemmingsreserve bouwgrondexploitatie Geliberaliseerde pacht Grondprijzen Natuurnetwerk Limburg (NNL) Gemeente BergenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 A Raadsvoorstel inzake uitkering Bommenregeling 2024 (nr. 824117)
Samenvatting
De gemeente Gennep overweegt een aanvraag in te dienen voor een suppletie-uitkering via de Bommenregeling van het Gemeentefonds. Deze uitkering is bedoeld om kosten te dekken voor het opsporen en verwijderen van niet-ontplofte explosieven bij verschillende projecten in de gemeente. De projecten die in aanmerking komen, zijn onder andere in Heijen, Gennep, Ottersum en Ven-Zelderheide. De totale kosten bedragen € 115.244,81, waarvan de gemeente 68% wil terugvragen, wat neerkomt op € 78.366,47. Er is een mogelijkheid dat het ministerie niet het volledige bedrag toekent, wat invloed kan hebben op de uiteindelijke uitkering. Na een positief besluit van de gemeenteraad zal de aanvraag worden ingediend bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. De gemeente zal de betrokken aanvragers op de hoogte houden van de voortgang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitkering Bommenregeling 2024" van de gemeente Gennep. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor het indienen van een aanvraag voor een suppletie-uitkering bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK). Deze uitkering is bedoeld om 68% van de kosten te dekken voor het detecteren en ruimen van niet-gesprongen explosieven bij diverse projecten binnen de gemeente. De totale kosten bedragen €115.244,81, waarvan €78.366,47 wordt aangevraagd als uitkering. Het doel is om de veiligheid te waarborgen bij grondverzetprojecten en de financiële last voor de gemeente en particulieren te verlichten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke opsomming van de projecten, de bijbehorende kosten, en de te verwachten uitkering. Er is echter geen gedetailleerde risicoanalyse of alternatieve scenario's opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren zodat de aanvraag voor de suppletie-uitkering kan worden ingediend bij het ministerie van BZK.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanvraag voor de uitkering steunen, wat impliceert dat zij de noodzaak en prioriteit van de explosievenonderzoeken onderschrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en verwachte uitkering. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de goedkeuring door het ministerie is een onzekerheid.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanvraag voor de suppletie-uitkering goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de aanvragers (inclusief particulieren) geïnformeerd worden over de voortgang, maar er is geen sprake van bredere participatie van inwoners in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op veiligheid en financiële compensatie.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten bedragen €115.244,81, waarvan 68% (€78.366,47) wordt aangevraagd als uitkering. De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten van de explosievenonderzoeken, en de dekking is afhankelijk van de goedkeuring van de aanvraag door het ministerie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bommenregeling Suppletie-uitkering Niet gesprongen explosieven Gemeentefonds Projecten Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) Explosievenonderzoek Veiligheid Kosten AanvraagVerfijning van de zoekopdracht: