15-09-2025 Voorbereidende raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Inspreekmoment inwoners
B.q. Nijst
Onbekende spreker
B.q. Nijst
J.j. Hillebrand
Onbekende spreker
J.j. Hillebrand
Onbekende spreker
B.q. Nijst
Onbekende spreker
B.q. Nijst
J.j. Hillebrand
B.q. Nijst
Agendapunt 6 B2 Raadsvoorstel inzake oud papier inzameling en verwerking (nr. 863968)
Gemeente Gennep overweegt nieuwe aanpak voor papierinzameling
De gemeente Gennep staat voor een belangrijke beslissing: de manier waarop oud papier wordt ingezameld, moet veranderen. Het huidige systeem, waarbij verenigingen met vrijwilligers papier ophalen, is niet langer houdbaar. De gemeente stelt voor om over te stappen op een gemeentebrede huis-aan-huisinzameling.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Gennep werd het voorstel besproken om de inzameling van oud papier te veranderen. Het huidige systeem, waarbij verenigingen met vrijwilligers papier inzamelen, staat onder druk. De huidige inzamelaar, Van Munster, heeft aangegeven het contract niet te willen verlengen. Uit een marktconsultatie blijkt dat geen enkele inzamelaar nog met vrijwilligers wil werken vanwege veiligheidsrisico's en cao-beperkingen.
Het voorstel van de gemeente is om vanaf 1 januari 2027 over te stappen op een gemeentebrede huis-aan-huisinzameling. Laagbouwwoningen zouden minicontainers krijgen, terwijl hoogbouwwoningen hun papier los kunnen aanbieden. Verenigingen die nu nog helpen met inzamelen, krijgen een afbouwregeling over drie jaar om het verlies aan inkomsten op te vangen.
Tijdens het debat uitten verschillende raadsleden hun zorgen en vragen. A.j.m. Meerwaldt sprak zijn begrip uit voor de noodzaak van verandering, maar vroeg zich af hoe de inzameling bij hoogbouw precies zou worden georganiseerd. "Hoe voorkomen we dat mensen van buitenaf hier papier achterlaten?" vroeg hij zich af.
H. Kroon van de VVD was kritisch over het participatietraject. "Verenigingen worden opgenomen om mee te denken, maar aan hun voorstellen en vragen wordt geen gehoor gegeven," stelde hij. Hij pleitte voor een brengoptie als alternatief.
J.j. Hillebrand van Rood Groen Lokaal benadrukte dat er geen andere weg is dan de voorgestelde route. "We willen hier als gemeenteraad bouwen, bouwen, bouwen. We willen een grotere gemeente worden," zei hij, wijzend op de noodzaak van een toekomstbestendige oplossing.
R.j.m. Rutten van het CDA vroeg om actieve ondersteuning van verenigingen bij het vinden van alternatieve inkomstenbronnen. "Laten we dit geen afscheid zijn, maar een overgang met een zachte landing," stelde hij.
Wethouder Peperzak erkende dat de communicatie met de verenigingen beter had gekund en bood zijn excuses aan. Hij benadrukte dat de verandering noodzakelijk is vanwege de kosten en de veranderende markt. "Oud papier is een kostenpost geworden voor de gemeente," legde hij uit.
Het voorstel zal verder worden besproken in de besluitvormende raad, waarbij de financiële gevolgen begin 2026 aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De gemeente wil hiermee een uniforme, toekomstbestendige en uitvoerbare afvalstructuur creëren.
Samenvatting
De gemeente Gennep overweegt om vanaf 1 januari 2027 de inzameling van oud papier te veranderen. Het huidige systeem, waarbij verenigingen met vrijwilligers papier inzamelen, staat onder druk omdat de huidige inzamelaar, Van Munster, het contract niet wil verlengen. Uit een marktconsultatie blijkt dat geen enkele inzamelaar nog met vrijwilligers wil werken vanwege veiligheidsrisico's en cao-beperkingen. Daarom stelt de gemeente voor om over te stappen op een gemeentebrede huis-aan-huisinzameling. Laagbouwwoningen krijgen minicontainers en hoogbouwwoningen kunnen hun papier los aanbieden. Verenigingen die nu nog helpen met inzamelen, krijgen een afbouwregeling over drie jaar om het verlies aan inkomsten op te vangen. De gemeente wil hiermee een uniforme, toekomstbestendige en uitvoerbare afvalstructuur creëren. Inwoners en verenigingen zijn betrokken bij de besluitvorming en er is een communicatietraject gepland om de veranderingen uit te leggen. De financiële gevolgen van het nieuwe systeem worden begin 2026 aan de gemeenteraad voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel oud papier inzameling en verwerking
Samenvatting: Het voorstel van de gemeente Gennep betreft de herstructurering van de inzameling van oud papier. Het huidige model, waarbij lokale verenigingen betrokken zijn, is niet langer houdbaar vanwege veiligheidsrisico's en een tekort aan vrijwilligers. Het voorstel is om vanaf 2027 over te stappen op een gemeentebrede huis-aan-huisinzameling zonder verenigingen, met minicontainers voor laagbouwwoningen en losse inzameling voor hoogbouwwoningen. Verenigingen krijgen een afbouwregeling over drie jaar om het verlies aan inkomsten te compenseren. Dit plan moet leiden tot een efficiëntere, uniforme en toekomstbestendige afvalinzamelstructuur.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige problemen, de voorgestelde oplossing, en de financiële implicaties. Er zijn echter nog enkele onbekende factoren, zoals de exacte kosten van het nieuwe inzamelmodel.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het voorstel en de voorgestelde veranderingen goedkeuren. Ze moeten ook de financiële implicaties van de afbouwregeling en de toekomstige kosten van het nieuwe systeem evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de overgang naar een nieuw inzamelsysteem en de afbouwregeling voor verenigingen. Ze moeten ook overwegen hoe ze de communicatie en participatie met inwoners en verenigingen willen vormgeven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden plan (invoering per 2027). Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral omdat de kosten van het nieuwe systeem nog niet volledig in kaart zijn gebracht.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde veranderingen in de inzameling van oud papier en de financiële afbouwregeling voor verenigingen.
Participatie
Er is enige participatie geweest via een inwonersenquête en een informatieavond. De resultaten zijn meegenomen in het voorstel, maar er is geen duidelijke richting vanuit de inwoners gekomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel aansluit bij de landelijke doelstelling om afvalscheiding te verbeteren. Het nieuwe systeem moet afvalscheiding bevorderen en de hoeveelheid restafval verminderen.
Financiële Gevolgen
De afbouwregeling kost €57.576 over drie jaar. De structurele kosten van het nieuwe inzamelmodel zijn nog niet volledig bekend en worden later aan de raad voorgelegd. De kosten van de afbouwregeling kunnen niet worden gedekt via de afvalstoffenheffing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inzameling oud papier Vrijwilligers Marktconsultatie Veiligheidsrisico’s Afbouwregeling Minicontainers Inwonersparticipatie Afvalscheiding Kosten VerenigingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel inzake oud papier inzameling en verwerking" in de gemeente Gennep. Het voorstel richt zich op de herziening van het huidige systeem voor het inzamelen en verwerken van oud papier. Door veranderingen in de markt en de noodzaak om nieuwe contracten af te sluiten, zullen de kosten voor inzameling en verwerking stijgen. Het voorstel bespreekt de invoering van minicontainers, de frequentie van inzameling, en de financiële implicaties voor betrokken verenigingen. Er is een afbouwregeling over drie jaar voorgesteld om verenigingen te ondersteunen bij het vinden van alternatieve inkomstenbronnen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er zijn enkele openstaande vragen, zoals de exacte formaten van de minicontainers en de specifieke financiële gevolgen voor verenigingen. Er is ook een verzoek om verduidelijking van een vraag over de kosten van een eigen inzamelmethode.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, overwegen en goedkeuren. Ze moeten ook beslissen over de financiële aspecten en de ondersteuning van verenigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van hogere kosten voor inzameling, de keuze van minicontainerformaten, en de ondersteuning van verenigingen bij het vinden van nieuwe inkomstenbronnen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er geen specifieke doelen of meetbare resultaten zijn gedefinieerd. Er zijn enkele inconsistenties, zoals het ontbreken van details over de financiële impact op verenigingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het nieuwe inzamelsysteem, inclusief de financiële aspecten en de ondersteuning van verenigingen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest via een enquête, maar de respons was beperkt. Er zijn gesprekken gevoerd met verenigingen, maar er is geen concreet resultaat van participatie in termen van alternatieve inkomstenbronnen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op afvalinzameling en recycling, hoewel het niet expliciet wordt genoemd.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor inzameling en verwerking zullen stijgen. De exacte financiële gevolgen voor verenigingen zijn niet duidelijk, maar er is een afbouwregeling voorgesteld. De kosten worden gedekt via de afvalstoffenheffing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oud papier inzameling Kosten Minicontainer Afbouwregeling Enquête Inzamelfrequentie Afvalstoffenheffing Verenigingen Financiële implicaties Alternatieve inkomstenbronnenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsvoorstel inzake oud papier inzameling en verwerking" in de gemeente Gennep. Het plan richt zich op de inzameling van oud papier, met specifieke aandacht voor hoogbouwlocaties. Vanwege de hoge kosten van ondergrondse containers wordt gekozen voor het los aanbieden van papier. De inzameling vindt maandelijks plaats en blijft gedekt door de afvalstoffenheffing. Verenigingen zijn betrokken bij het proces, maar alternatieve inkomstenbronnen zijn beperkt. De invoering van minicontainers moet zwerfafval verminderen. Er is contact met andere gemeenten voor kennisuitwisseling, en de mogelijkheid van een publieke organisatievorm voor afvalinzameling wordt onderzocht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met antwoorden op technische vragen en overwegingen van kosten, frequentie, en betrokkenheid van verenigingen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de implementatie van alternatieve inkomstenbronnen voor verenigingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, overwegen of de voorgestelde maatregelen effectief en kostenefficiënt zijn, en beslissen over de goedkeuring ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen kostenbesparing en servicekwaliteit, de rol van verenigingen in de inzameling, en de keuze voor een publieke of private organisatievorm voor afvalinzameling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke doelen en tijdlijnen voor de implementatie van alternatieve inkomstenbronnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het voorstel goedkeuren, inclusief de voorgestelde inzamelingsmethode en de financiële dekking via de afvalstoffenheffing.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat verenigingen zijn gevraagd mee te denken over alternatieve inkomstenbronnen, maar er is weinig respons ontvangen. Er lijkt beperkte participatie van inwoners in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op afvalvermindering en het gebruik van minicontainers om zwerfafval te voorkomen.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de inzameling blijven gedekt via de afvalstoffenheffing. Er zijn geen extra kosten voor de inwoners, maar de investering in ondergrondse containers wordt vermeden vanwege de hoge kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oud papier Inzameling Hoogbouw Minicontainers Verenigingen Afvalstoffenheffing Zwerfafval Ja-ja sticker Alternatieve inkomstenbronnen KennisdelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel inzake oud papier inzameling en verwerking". Het richt zich op de herziening van de inzameling en verwerking van oud papier binnen de gemeente Gennep. Het voorstel benadrukt de noodzaak van participatie met betrokken verenigingen en onderzoekt alternatieven voor de huidige inzamelmethoden. Het doel is om de efficiëntie te verbeteren en de kosten te beheersen, terwijl de betrokkenheid van verenigingen en de communicatie met burgers wordt gewaarborgd. Het voorstel wordt ook in verband gebracht met een bredere verkenning naar aansluiting bij een publieke organisatie voor afvalinzameling en -verwerking.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt niet volledig, aangezien er vragen zijn over de kwantificering van alternatieven en de financiële implicaties daarvan. Er is ook sprake van overlap met andere verkenningen, wat kan wijzen op een gebrek aan duidelijke afbakening.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, de politieke keuzes afwegen en een besluit nemen over de voorgestelde wijzigingen in de papierinzameling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van participatie met verenigingen, de keuze voor een nieuwe inzamelmethode, en de mogelijke aansluiting bij een publieke organisatie voor afvalinzameling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege het ontbreken van specifieke kwantificeringen en tijdlijnen. Er zijn inconsistenties in de communicatie en participatieprocessen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de papierinzameling en of ze de verkenning naar aansluiting bij een publieke organisatie willen voortzetten.
Participatie:
Het voorstel erkent participatie met verenigingen, maar er zijn zorgen over de volledigheid en effectiviteit van dit proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien efficiëntere inzamelmethoden kunnen bijdragen aan milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn vragen over de financiële gevolgen, zoals de kosten van papiercontainers en de opbrengsten voor verenigingen. Het voorstel verwijst naar eerdere beantwoordingen, maar biedt geen gedetailleerde financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Papierinzameling Participatie Verenigingen Communicatie Overleg Verkenningsfase Afvalinzameling Papiercontainers Kosten InwonersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herziening van het papierinzamelingssysteem in de gemeente Gennep. De huidige methode, waarbij verenigingen betrokken zijn, is niet langer houdbaar vanwege veiligheidsrisico's en cao-beperkingen. Twee alternatieven worden overwogen: huis-aan-huis inzameling met minicontainers of inzameling via brengvoorzieningen. Beide opties zijn duurder dan het huidige systeem. De gemeente presteert goed in papierinzameling, maar dit komt deels door onrechtmatig gebruik. Er is weerstand tegen minicontainers, maar onderzoek toont aan dat ze de afvalscheiding verbeteren. Het verlies van inkomsten voor verenigingen is een zorg, maar een afbouwregeling is voorgesteld. Communicatie met verenigingen moet worden verbeterd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële analyses en concrete stappen voor de implementatie van de nieuwe inzamelmethoden. Er is aandacht voor de zorgen van verenigingen en inwoners, maar de communicatie hierover kan beter.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over de toekomstige inzamelmethode voor oud papier en de financiële implicaties daarvan. Ze moeten ook de belangen van verenigingen en inwoners afwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen de verschillende inzamelmethoden, rekening houdend met kosten, efficiëntie, en de impact op verenigingen en inwoners. Ze moeten ook beslissen over de afbouwregeling voor verenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke doelen en tijdlijnen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten gedefinieerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen welke inzamelmethode wordt geïmplementeerd en hoe de overgang wordt gefinancierd. Ze moeten ook de afbouwregeling voor verenigingen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel erkent de rol van verenigingen in het verleden, maar biedt weinig concrete participatiemogelijkheden voor de toekomst. Er is behoefte aan betere communicatie en betrokkenheid van verenigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien betere afvalscheiding bijdraagt aan milieudoelstellingen. De keuze voor minicontainers kan de recyclingpercentages verhogen.
Financiële Gevolgen:
De kosten van de nieuwe systemen zijn hoger dan het huidige systeem, maar exacte bedragen en dekkingsplannen worden niet gespecificeerd. Er is een noodzaak voor verdere financiële planning en budgettering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Papierinzameling Inzamelsysteem Minicontainers Verenigingen Inkomsten Afvalscheiding Veiligheidsrisico’s Marktconsultatie Kostenramingen CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
B.q. Nijst
A.j.m. Meerwaldt
H. Kroon
J.j. Hillebrand
H. Kroon
J.j. Hillebrand
R.j.m. Rutten
L.g. Hoetink
B.q. Nijst
R.j.m. Rutten
H. Kroon
J.g. Frentz
L.g. Hoetink
R.t.m. Peperzak
B.q. Nijst
A.j.m. Meerwaldt
R.t.m. Peperzak
H. Kroon
R.t.m. Peperzak
H. Kroon
R.t.m. Peperzak
R.j.m. Rutten
R.t.m. Peperzak
L.g. Hoetink
R.t.m. Peperzak
B.q. Nijst
L.g. Hoetink
R.t.m. Peperzak
R.j.m. Rutten
L.g. Hoetink
J.j. Hillebrand
B.q. Nijst
J.g. Frentz
Agendapunt 7 B2 Raadsvoorstel inzake Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Centrum Gennep 2026-2030 (nr. 861238)
Gennep overweegt verlenging BIZ: "Samenwerking is de sleutel tot succes"
De gemeente Gennep staat op het punt om de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor het centrum te verlengen tot 2030. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het voorstel besproken, waarbij de nadruk lag op de positieve impact van de BIZ en de noodzaak van verdere professionalisering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de BIZ te verlengen voor de periode 2026-2030 uitvoerig besproken. De BIZ, een samenwerking tussen lokale ondernemers, heeft sinds 2022 bijgedragen aan een aantrekkelijker centrum en een verbeterd ondernemersklimaat. De gemeente wil deze positieve ontwikkelingen voortzetten en stelt voor om een gemeentelijke bijdrage van € 20.000,- beschikbaar te stellen voor de professionalisering van de BIZ in 2026.
De verlenging van de BIZ is afhankelijk van een formele draagvlakmeting onder de betrokken ondernemers. Minimaal 50% van de stemgerechtigden moet stemmen, en twee derde daarvan moet vóór de verlenging zijn. "Het is essentieel dat we de samenwerking tussen ondernemers en de gemeente versterken om het centrum aantrekkelijk te houden voor bezoekers en inwoners," aldus een gemeenteraadslid.
Tijdens het debat benadrukten verschillende raadsleden het belang van de BIZ voor de economische ontwikkeling van Gennep. "De BIZ heeft bewezen een waardevolle investering te zijn in de kwaliteit van onze omgeving," zei een raadslid. "Het biedt ons de kans om gezamenlijk te investeren in de leefbaarheid en veiligheid van het centrum."
Er werd ook gesproken over de noodzaak om de doelen en activiteiten van de BIZ SMART-er te formuleren, zodat ze beter aansluiten op de uitvoering van de centrumvisie. De gemeente gaat hierover in gesprek met het bestuur van de BIZ en zal hier drie keer per jaar over rapporteren in gesprekken met de portefeuillehouder.
Het college stelt voor om de verordening voor de BIZ vast te stellen en deze, na voldoende draagvlak, per 1 januari 2026 in werking te laten treden voor de maximale wettelijke termijn van vijf jaar. De gemeenteraad zal in een komende besluitvormende vergadering een definitief besluit nemen over het voorstel.
Samenvatting
De gemeente Gennep overweegt om de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor het centrum van Gennep te verlengen voor de periode 2026-2030. De BIZ is een samenwerking tussen ondernemers die gezamenlijk investeren in de kwaliteit van hun omgeving. Dit gebeurt via een gemeentelijke heffing, waarvan de opbrengst wordt gebruikt voor activiteiten die de leefbaarheid, veiligheid en economische ontwikkeling bevorderen. De huidige BIZ heeft sinds 2022 bijgedragen aan een aantrekkelijker centrum en een beter ondernemersklimaat.
Voor de verlenging is een nieuw meerjarenplan opgesteld, en de gemeente heeft een verordening en uitvoeringsovereenkomst voorbereid. Voordat de BIZ kan worden verlengd, moet er een formele draagvlakmeting plaatsvinden onder de betrokken ondernemers. Minimaal 50% van de stemgerechtigden moet stemmen, en twee derde daarvan moet vóór de verlenging zijn. De gemeente stelt voor om de verordening vast te stellen en een gemeentelijke bijdrage van € 20.000,- beschikbaar te stellen voor de professionalisering van de BIZ in 2026.
De verlenging van de BIZ is bedoeld om de positieve ontwikkelingen in het centrum voort te zetten en in te spelen op toekomstige uitdagingen. Het biedt een kans om de samenwerking tussen ondernemers en de gemeente te versterken en het centrum aantrekkelijk te houden voor bezoekers en inwoners.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Centrum Gennep 2026-2030
Samenvatting: Het voorstel betreft de verlenging van de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het centrum van Gennep voor de periode 2026-2030. De BIZ is een samenwerkingsverband van ondernemers die gezamenlijk investeren in de kwaliteit van hun omgeving via een gemeentelijke heffing. Het voorstel beoogt de continuïteit van de BIZ te waarborgen, wat essentieel is voor de economische vitaliteit en aantrekkelijkheid van het centrum. Het plan omvat een nieuwe verordening, een meerjarenplan en een formele draagvlakmeting. De gemeente draagt financieel bij en ondersteunt de professionalisering van de BIZ, met een focus op samenwerking en economische ontwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de BIZ, de resultaten van de vorige periode, de noodzaak van verlenging, en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals specifieke doelen en meetbare resultaten.
Rol van de Raad
De raad moet de verordening voor de BIZ vaststellen en goedkeuren, zodat de formele draagvlakmeting kan plaatsvinden. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de juridische en financiële kaders voor de BIZ.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de verlenging van de BIZ en de bijbehorende financiële bijdrage. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en ondersteuning van de gemeente bij de uitvoering van de BIZ-activiteiten.
SMART-criteria en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd. Hoewel er duidelijke doelen zijn, ontbreken specifieke, meetbare criteria voor succes. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de doelen kunnen concreter worden geformuleerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de verordening voor de BIZ vast te stellen en de financiële bijdrage goed te keuren, zodat de BIZ per 1 januari 2026 kan worden verlengd.
Participatie
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van ondernemers en de noodzaak van een formele draagvlakmeting. Er is sprake van samenwerking met een adviesbureau en een informele draagvlakmeting is al uitgevoerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een toekomstige uitdaging, maar het is geen centraal thema in het huidige voorstel. Er is ruimte om duurzaamheid meer te integreren in de BIZ-activiteiten.
Financiële Gevolgen
De financiële bijdrage van de gemeente bedraagt €20.000 voor 2026, met verdere financiering afhankelijk van de meerjarenbegroting. De kosten voor de notariskosten worden ook door de gemeente gedragen. De dekking voor de jaren 2027-2030 moet nog worden bepaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Centrumvisie Ondernemers Samenwerking Economische vitaliteit Draagvlakmeting Centrummanager Leefbaarheid Verordening MeerjarenplanVerfijning van de zoekopdracht:
B.q. Nijst
D.h.j. Artz
R.j.m. Rutten
J.g. Frentz
A.m.h. Sonnemans
J.j. Hillebrand
P.p.c. Hoenselaar
A.m.h. Sonnemans
R.j.m. Rutten
D.h.j. Artz
P.p.c. Hoenselaar
B.q. Nijst
Agendapunt 8 B1 Raadsvoorstel inzake ontwerpregeling openbaar lichaam Regio Noord-Limburg (nr. 846170)
Gennep Debatteert: Gemeenteraad Overweegt Zienswijze Over Regionale Samenwerking
De gemeenteraad van Gennep staat voor een belangrijke beslissing: wel of geen zienswijze indienen over het plan om de regionale samenwerking van acht Noord-Limburgse gemeenten te formaliseren in een openbaar lichaam. Dit voorstel, dat voortkomt uit de toegenomen bestuurlijke en financiële belangen in de regio, roept gemengde reacties op binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om geen zienswijze in te dienen uitgebreid besproken. Het plan is om de samenwerking per 1 januari 2026 te formaliseren, zonder dat raadsbevoegdheden worden overgedragen. De ontwerpregeling is al juridisch getoetst en gebaseerd op eerdere zienswijzen van de gemeenteraden.
"Waarom alleen ondernemers?"
L.g. Hoetink opende het debat met kritische vragen over de betrokkenheid van vastgoedeigenaren in de bedrijfsinvesteringszones (BIZ). "Waarom is in Gennep gekozen om de BIZ uitsluitend op ondernemers te richten en niet bijvoorbeeld ook op vastgoedeigenaren?" vroeg hij. Hoetink benadrukte dat vastgoedeigenaren een sleutelrol spelen bij leegstand en verduurzaming, en pleitte voor hun structurele bijdrage.
Steun voor de BIZ
J.g. Frentz en A.g.h. Reintjes spraken hun steun uit voor de voortzetting van de BIZ. Reintjes benadrukte de noodzaak van samenwerking: "Volgens het CDA is er op dit moment geen beter alternatief dan een BIZ in het centrum." Hij vroeg zich wel af of het BIZ-gebied niet verkleind kon worden om het deelnemerspercentage te verhogen.
Financiële Bijdragen en Draagvlak
J.j. Hillebrand van Rood Groen Lokaal uitte zijn zorgen over de financiële bijdragen van de gemeente aan de BIZ. "Wij als gemeente met een maatschappelijke functie gaan bijdragen aan de ondernemersvereniging, terwijl wij geen onderneming drijven," stelde hij. Ook vroeg hij zich af of er voldoende draagvlak is onder de ondernemers.
VVD en ELsss: Concretere Doelen Nodig
H. Kroon van de VVD en D.h.j. Artz van ELsss pleitten voor concretere doelstellingen en betere rapportage over de impact van de centrummanager. "We willen graag de doelstellingen concreter maken," aldus Kroon. Artz voegde daaraan toe dat vergroening van het centrum een belangrijk punt blijft voor ELsss.
College Reageert
Wethouder J.a Van Hulsteijn reageerde op de vragen en opmerkingen. Ze benadrukte dat de gemeente al lid is van de BIZ en dat de bijdrage van € 20.000 bedoeld is voor de professionalisering van de BIZ, inclusief de centrummanager. "De impact van de centrummanager op de leegstand is een moeilijker vraagstuk," gaf ze toe, maar ze verzekerde dat er gewerkt wordt aan betere KPI's.
Vervolgstappen
Het debat eindigde met de vraag of het onderwerp als een A-onderwerp of B1-onderwerp geagendeerd moet worden voor de besluitvormende raadsvergadering. L.g. Hoetink en J.j. Hillebrand gaven de voorkeur aan een B1-agendering, wat betekent dat er nog verdere discussie mogelijk is.
De gemeenteraad van Gennep staat voor een belangrijke keuze die de toekomst van de regionale samenwerking in Noord-Limburg kan bepalen. Het debat zal ongetwijfeld een vervolg krijgen in de komende raadsvergaderingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen over het plan om de regionale samenwerking van acht Noord-Limburgse gemeenten te formaliseren in een openbaar lichaam per 1 januari 2026. Dit voorstel komt voort uit de toegenomen bestuurlijke en financiële belangen in de regio. Het openbaar lichaam zou zorgen voor collectief eigenaarschap en meer slagkracht zonder dat raadsbevoegdheden worden overgedragen. De ontwerpregeling is gebaseerd op eerdere zienswijzen van de gemeenteraden en is juridisch getoetst. De gemeenteraden kunnen hun zienswijze geven, waarna de colleges beoordelen of de regeling moet worden aangepast. Uiteindelijk moeten de gemeenteraden toestemming geven voor de oprichting van het openbaar lichaam.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpregeling openbaar lichaam Regio Noord-Limburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de formalisering van de regionale samenwerking van acht Noord-Limburgse gemeenten in een openbaar lichaam per 1 januari 2026. Dit initiatief volgt op de toegenomen bestuurlijke en financiële belangen en de aanbevelingen van eerdere commissies. Het openbaar lichaam moet collectief eigenaarschap bevorderen en de democratische positie van gemeenteraden versterken zonder raadsbevoegdheden over te dragen. De gemeenteraden kunnen een zienswijze geven op de ontwerpregeling, die juridisch is getoetst en voortbouwt op eerdere zienswijzen. De samenwerking krijgt een eigen begroting, wat de transparantie van kosten verhoogt.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de aanleiding, de beoogde effecten, en de juridische en financiële implicaties. Het bevat echter weinig informatie over de specifieke inhoudelijke doelen van de samenwerking.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om een formele zienswijze te geven op de ontwerpregeling. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vorm en inhoud van de regeling.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde vorm van samenwerking en of zij aanvullende wensen of bedenkingen heeft. Er moet ook worden overwogen hoe de democratische controle en participatie van de raad in de nieuwe structuur worden gewaarborgd.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het tijdgebonden is (startdatum 1 januari 2026), ontbreken specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering en organisatie zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij een zienswijze indient en welke elementen daarin worden opgenomen. Dit kan betrekking hebben op de governance-structuur, de democratische controle, en de financiële transparantie.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraden een formele positie krijgen binnen het samenwerkingsverband, wat de democratische participatie versterkt. Er is echter geen specifieke vermelding van burgerparticipatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid een rol speelt in de regionale samenwerking.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten de oprichting van een eigen begroting voor de samenwerking, wat de kosten transparanter maakt. Er is geen directe financiële aanleiding voor de formalisering, maar de samenwerking moet zelf diensten organiseren, wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt. Er wordt geen specifieke dekking voor deze kosten genoemd, maar samenwerking met individuele gemeenten blijft mogelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale samenwerking Openbaar lichaam Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Noord-Limburgse colleges Regio Deal II Collectief eigenaarschap Regiovisie Democratische positie Governance UitvoeringsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
B.q. Nijst
L.g. Hoetink
J.g. Frentz
A.g.h. Reintjes
J.j. Hillebrand
H. Kroon
D.h.j. Artz
J.a Van Hulsteijn
A.g.h. Reintjes
J.a Van Hulsteijn
B.q. Nijst
L.g. Hoetink
B.q. Nijst
Agendapunt 9 B1 Raadsvoorstel inzake rekenkamerrapport zorgfraude (nr. 843561)
Gennepse Raad Debatteert Over Aanpak Zorgfraude: "We Moeten Het Concreter Maken Voor Onze Burgers"
De gemeenteraad van Gennep overweegt aanbevelingen uit een rekenkamerrapport over zorgfraude over te nemen. Het rapport benadrukt de noodzaak van een regionale visie en een lokaal handelingskader om zorgfraude effectiever aan te pakken. Tijdens het debat kwamen zorgen naar voren over de lage fraude-alertheid en het gebrek aan regionale samenwerking.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering in Gennep werd het rekenkamerrapport over zorgfraude in Noord-Limburg uitvoerig besproken. Het rapport, dat eerder dit jaar werd gepresenteerd, legt de nadruk op verbeterpunten in de inkoop, toegang en toezicht binnen de zorgsector. De gemeenteraad overweegt nu om de aanbevelingen uit het rapport over te nemen en te investeren in bewustzijn en samenwerking tussen gemeenten en toezichthouders.
Raadslid A.g.h. Reintjes van het CDA uitte zijn zorgen over de invloed van kleinere gemeenten binnen de regionale samenwerking. "We vechten tegen een regionaal openbaar lichaam," zei hij. "Het is moeilijk om als individuele gemeente Gennep effect te hebben op zaken die in regionale verbanden worden afgesproken." Reintjes benadrukte de noodzaak om de voordelen van regionale samenwerking concreter te maken voor de burgers. "We moeten zaken oppakken die voor onze burgers tastbaar zijn, zoals goedkopere energie."
Mevrouw A.m.h. Sonnemans van D66 sloot zich hierbij aan en stelde vragen over de stemverhoudingen binnen de regionale samenwerking. "Een regio is pas sterk als alle gemeenten, groot en klein, meedoen," betoogde ze. Sonnemans stelde voor om de drempel voor besluitvorming te verlagen van 50% naar 40% van de inwoners, om zo een eerlijkere machtsbalans te creëren.
Burgemeester R.t.m. Peperzak reageerde op de zorgen en benadrukte dat de samenwerking in de regio altijd is gebaseerd op consensus. "Ik heb nog nooit meegemaakt dat we hebben moeten stemmen," zei hij. Peperzak erkende echter dat er nog werk aan de winkel is om de regionale samenwerking zichtbaarder te maken voor de burgers. "We hebben een grote opgave om de regionale samenwerking nadrukkelijker bij onze burgers en ondernemers onder de aandacht te brengen."
Het debat maakte duidelijk dat er binnen de raad een breed gedragen wens is om de aanpak van zorgfraude te verbeteren en het vertrouwen in de overheid te herstellen. De raad zal binnenkort beslissen of de aanbevelingen uit het rekenkamerrapport worden overgenomen en hoe de regionale samenwerking verder vormgegeven kan worden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt aanbevelingen uit een rekenkamerrapport over zorgfraude over te nemen. Het rapport onderzoekt de aanpak van zorgfraude in Noord-Limburg en benadrukt verbeterpunten in inkoop, toegang en toezicht. Er is behoefte aan een regionale visie en een lokaal handelingskader om zorgfraude effectiever aan te pakken. De raad wil investeren in bewustzijn en samenwerking tussen gemeenten en toezichthouders. Er zijn zorgen over de lage fraude-alertheid en het gebrek aan regionale samenwerking. Het RIEC komt binnenkort met een aanvullend rapport over zorgfraude. Het doel is om het vertrouwen in de overheid te herstellen en de aanpak van zorgfraude te verbeteren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Rekenkamerrapport zorgfraude
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanbevelingen van het rekenkamerrapport over zorgfraude in de zeven Noord-Limburgse gemeenten. Het rapport richt zich op de gemeentelijke aanpak van fraude door zorgaanbieders en identificeert verbeterpunten in inkoop, contractbeheer, toegang, indicatiestelling en toezicht. De centrale boodschap is dat hoewel er stappen zijn gezet, er nog aanzienlijke verbeteringen nodig zijn. Het voorstel roept op tot het ontwikkelen van een regionale visie en een lokaal handelingskader om zorgfraude effectiever aan te pakken. Dit omvat betere signalering, samenwerking en kennisdeling tussen gemeenten en toezichthouders.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het geven van aanbevelingen. Het biedt echter geen gedetailleerd plan voor de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad
De raad moet de aanbevelingen van het rekenkamerrapport overnemen en het college opdragen om bij te dragen aan een regionale visie en een lokaal handelingskader voor zorgfraude.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de aanbevelingen van het rapport willen overnemen en hoe ze de balans willen vinden tussen regionale samenwerking en lokaal maatwerk.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen voor de implementatie van de aanbevelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de aanbevelingen van het rekenkamerrapport over te nemen en het college op te dragen een regionale visie en lokaal handelingskader te ontwikkelen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe inwoners of andere belanghebbenden betrokken worden bij de ontwikkeling van de regionale visie en het lokale handelingskader.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op zorgfraude.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of er extra middelen nodig zijn voor de implementatie van de aanbevelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zorgfraude Rekenkameronderzoek Regionale samenwerking Toezicht Signalen Fraude-alertheid Handelingskader Regionale visie Inkoop en contractbeheer IndicatiestellingVerfijning van de zoekopdracht:
B.q. Nijst
A.g.h. Reintjes
A.m.h. Sonnemans
H. Kroon
R.t.m. Peperzak
A.m.h. Sonnemans
R.t.m. Peperzak
A.m.h. Sonnemans
R.t.m. Peperzak
A.g.h. Reintjes
R.t.m. Peperzak
A.g.h. Reintjes
B.q. Nijst
Agendapunt 10 A Raadsvoorstel inzake aanwijzingsbesluit Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (nr. 862520)
Gennep zet stap naar digitale toekomst met nieuw communicatiebeleid
De gemeenteraad van Gennep debatteerde over de invoering van digitale kanalen voor formele communicatie, in lijn met de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) die in 2026 van kracht wordt. Het voorstel stuitte op vragen over toegankelijkheid en digitale veiligheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Gennep stond het voorstel om digitale kanalen voor formele communicatie in te voeren centraal. Dit in navolging van de Wmebv, die gemeenten verplicht om digitale communicatie mogelijk te maken en vast te leggen. Hoewel het voorstel in eerste instantie als een "no-brainer" werd gezien, riep het toch vragen op bij de raadsleden.
Raadslid A.j.m. Meerwaldt uitte zorgen over de toegankelijkheid van de digitale kanalen. "DigiD is een belangrijke waarborg, maar het kan ook een forse drempel zijn, zeker voor inwoners die digitaal minder vaardig zijn," stelde hij. Hij benadrukte dat e-mail, hoewel als onveilig bestempeld, voor veel mensen juist laagdrempelig en vertrouwd is. Meerwaldt vroeg zich af hoe de gemeente ervoor zorgt dat deze inwoners niet buiten de boot vallen.
Daarnaast wees hij op de risico's van berichten die via e-mail of social media worden ingestuurd, maar mogelijk niet als formeel bericht worden erkend. "Hoe gaat de gemeente hiermee om en hoe voorkomen we dat inwoners hierdoor onbedoeld benadeeld worden?" vroeg hij zich af.
Een ander punt van zorg was de digitale afhankelijkheid van grote techbedrijven zoals Microsoft. Meerwaldt pleitte voor meer ambitie en lef van het college om open source alternatieven te overwegen, zoals de gemeente Sittard-Geleen heeft gedaan. "Klein beginnen is namelijk ook een stap richting meer digitale soevereiniteit," aldus Meerwaldt.
Portefeuillehouder J.m.t. Teunissen reageerde namens het college en beloofde de situatie in Sittard-Geleen te onderzoeken. "Ik zal eens mijn licht laten schijnen in de gemeente Sittard-Geleen," zei hij. Teunissen verduidelijkte dat bezwaren, beroep en klachten wel via e-mail kunnen worden ingediend, maar dat het voorstel zich richt op het uitsluiten van e-mail voor andere aanvragen.
Het voorstel werd uiteindelijk als rijp voor behandeling in de besluitvormende raad beschouwd. De gemeenteraad van Gennep zet hiermee een stap richting een toekomst waarin digitale communicatie een grotere rol speelt, terwijl traditionele contactmethoden zoals post en baliebezoek beschikbaar blijven. Initiatieven zoals de Papieren Brigade zullen inwoners ondersteunen die moeite hebben met digitaal contact.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt een besluit te nemen over de invoering van digitale kanalen voor formele communicatie, zoals aanvragen en klachten, in lijn met de nieuwe Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) die op 1 januari 2026 ingaat. Deze wet verplicht gemeenten om digitale communicatie mogelijk te maken en vast te leggen via een aanwijzingsbesluit. Het voorstel benadrukt dat digitale kanalen veilig en gebruiksvriendelijk moeten zijn, en dat e-mail niet geschikt is voor officiële berichten. De gemeente wil met dit besluit de digitale dienstverlening verbeteren en voorbereiden op de toekomst, terwijl traditionele contactmethoden zoals post en baliebezoek beschikbaar blijven. Er zijn initiatieven om inwoners te ondersteunen die moeite hebben met digitaal contact, zoals de Papieren Brigade. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en zal openbaar worden gemaakt op Overheid.nl en de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanwijzingsbesluit Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer – Gemeenteraad
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een aanwijzingsbesluit voor de gemeente Gennep in het kader van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv), die per 1 januari 2026 van kracht wordt. Deze wet verplicht gemeenten om formele berichten digitaal te kunnen ontvangen. Het voorstel omvat de keuze van digitale kanalen voor deze communicatie, waarbij e-formulieren de voorkeur krijgen. Het doel is om de digitale dienstverlening te verbeteren en te voldoen aan wettelijke verplichtingen, terwijl ook aandacht wordt besteed aan de toegankelijkheid voor inwoners die moeite hebben met digitaal contact.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke verplichtingen en de te nemen stappen duidelijk uiteenzet. Het bevat argumenten voor de keuze van digitale kanalen en beschrijft de risico's en kanttekeningen, zoals de zorgplicht voor inwoners die niet digitaal vaardig zijn.
Rol van de Raad
De raad moet het aanwijzingsbesluit vaststellen, waarmee de gemeente voldoet aan de Wmebv. Dit besluit is essentieel om de digitale communicatiekanalen officieel te maken en te zorgen voor een wettelijk conforme uitvoering.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde digitale kanalen en de aanpak om de digitale toegankelijkheid te waarborgen. Er moet ook worden overwogen hoe de zorgplicht voor minder digitaal vaardige inwoners wordt ingevuld.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de effectiviteit van de zorgplicht kan moeilijk meetbaar zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het ‘Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Gennep 2025 - Gemeenteraad’ vast te stellen.
Participatie
Er is geen externe inspraak of advies gevraagd voor dit besluit. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren of om input van inwoners te krijgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op digitalisering en toegankelijkheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen extra financiële gevolgen voor de gemeente. De implementatie van de digitale kanalen en de aanpassing van werkprocessen worden binnen de bestaande middelen uitgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) Digitale kanalen Aanwijzingsbesluit Algemene wet bestuursrecht (Awb) E-formulieren Digitale dienstverlening Zorgplicht Veiligheid DigiD Informatiepunt Digitale OverheidVerfijning van de zoekopdracht:
B.q. Nijst
A.j.m. Meerwaldt
J.m.t. Teunissen
Agendapunt 11 A Raadsvoorstel inzake vaststelling TAM-Omgevingsplan Panoven 10a-12 Gennep (nr. 861292)
Gennep zet in op duurzame landbouw met nieuw omgevingsplan
De gemeente Gennep heeft een ambitieus omgevingsplan voorgesteld voor Panoven 10a-12, dat de transformatie van een traditionele varkenshouderij naar een modern agrarisch technisch hulpbedrijf omvat. Het plan, dat past binnen het VAB-beleid en de omgevingsvisie van de gemeente, streeft naar duurzame landbouwontwikkeling en biedt ruimte voor de bouw van nieuwe woningen.
Samenvatting
De gemeente Gennep overweegt een nieuw omgevingsplan voor Panoven 10a-12. Dit plan richt zich op het beëindigen van een varkenshouderij en het slopen van 2.300 m² agrarische bebouwing. In plaats daarvan wil men twee nieuwe woningen bouwen op andere locaties. De bedrijfswoning op Panoven 10a wordt omgezet naar een burgerwoning, terwijl op Panoven 12 een agrarisch technisch hulpbedrijf komt dat zich richt op precisielandbouw. Dit plan past binnen het VAB-beleid en de omgevingsvisie van de gemeente, die duurzame landbouwontwikkeling stimuleert. Er zijn drie zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en het plan is daarop aangepast. De gemeente stelt voor geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten al zijn gedekt door een overeenkomst met de initiatiefnemer. Het besluit wordt gepubliceerd en belanghebbenden kunnen eventueel beroep aantekenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling TAM-Omgevingsplan Panoven 10a-12 Gennep
Samenvatting: Het voorstel betreft het saneren van een agrarisch bedrijf aan Panoven 12 in Gennep, waarbij circa 2.300m² aan agrarische bebouwing wordt gesloopt. In ruil hiervoor worden twee bouwrechten verkregen voor woningen op andere locaties. De resterende bebouwing wordt omgevormd tot een agrarisch technisch hulpbedrijf gericht op precisielandbouw. Het plan sluit aan bij de omgevingsvisie van de gemeente en draagt bij aan de landschappelijke inpassing en klimaatadaptatie. Drie zienswijzen zijn ingediend en verwerkt in het gewijzigde plan. Er is een anterieure overeenkomst gesloten, waardoor geen exploitatieplan nodig is.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de betrokken locaties, en de juridische en financiële aspecten. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details en onderzoeken bevatten, zoals landschappelijke inpassingsplannen en quickscans van flora en fauna.
Rol van de Raad
De raad moet het TAM-Omgevingsplan vaststellen en expliciet besluiten geen exploitatieplan vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en het waarborgen van de belangen van de gemeenschap.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen agrarische ontwikkeling en woningbouw, en de impact hiervan op het landschap en de gemeenschap. Er moet ook worden overwogen hoe het voorstel bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelen van de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te slopen bebouwing en de te realiseren bouwrechten. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdsgebonden aspecten kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het TAM-Omgevingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen, gezien de anterieure overeenkomst die het kostenverhaal dekt.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er een omgevingsdialoog heeft plaatsgevonden en dat er zienswijzen zijn ingediend en verwerkt. Dit wijst op een mate van participatie, hoewel de details van de participatieprocessen niet uitgebreid worden besproken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor landschappelijke inpassing, biodiversiteit, en klimaatadaptatie, zoals het opvangen van regenwater.
Financiële Gevolgen
Er zijn financiële afspraken gemaakt in een anterieure overeenkomst, die de ambtelijke kosten en eventuele nadeelcompensatie dekken. Hierdoor is er geen exploitatieplan nodig, wat financiële zekerheid biedt voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
TAM-Omgevingsplan Agrarisch bedrijf Precisielandbouw VAB-beleid Landschappelijke inpassing Intensieve veehouderij Bouwrechten Omgevingsvisie Zienswijzen Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
B.q. Nijst
B.q. Nijst
Agendapunt 12 A Raadsvoorstel inzake projectenenvelop 1e tranche Regio Deal II (nr. 851834)
Gennep zet stap naar versterking regionale welvaart met Regio Deal II
De gemeenteraad van Gennep heeft groen licht gegeven voor deelname aan de eerste tranche van de Regio Deal Noord-Limburg II. Met een gezamenlijke investering van € 20 miljoen, gefinancierd door het Rijk, de provincie Limburg en de regiogemeenten, wordt gestreefd naar een verbetering van de brede welvaart in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om in te stemmen met de projectenvelop van de eerste tranche van de Regio Deal II besproken. De deal, die een samenwerking is tussen verschillende overheidslagen en partners, heeft als doel om regionale ambities sneller en beter te realiseren.
Raadslid A.g.h. Reintjes sprak zijn steun uit voor het voorstel: "Wij kunnen daarmee instemmen. Het zijn projecten die meerwaarde hebben voor Gennep in de regio op het gebied van gezondheid, onderwijs, ondernemerschap en veiligheid." Hij benadrukte het belang van het naleven van de vastgestelde kaders rondom de regiodeal en riep op tot transparantie richting de inwoners: "Het is goed dat het ook voor onze burgers inzichtelijk gemaakt wordt."
Een punt van zorg werd geuit door J.j. Hillebrand, die vragen stelde over de financiële toekomst van de bestemmingsreserve. "De bestemmingsreserve is bijna leeg. Wat betekent dit voor ons? Moeten wij nog een keer een extra storting gaan doen?" vroeg hij zich af. J.a. Van Hulsteijn stelde hem gerust door te bevestigen dat de huidige bestemmingsreserve voldoende is voor de Regio Deal II. "Wij zitten aan de goede kant van het geld," aldus Van Hulsteijn.
De raad stemde in met de voorgestelde projecten en de financiering daarvan, en besloot een bedrag van € 313.931 uit de bestemmingsreserve Regio Deal te onttrekken voor de periode 2025-2028. Hoewel enkele projecten, zoals 'Gezonde Basisschool van de Toekomst', niet in de huidige projectenvelop zijn opgenomen, blijft de focus op het realiseren van zichtbare resultaten voor de regio.
Met de goedkeuring van de gemeenteraad kan Gennep samen met de andere betrokken partijen verder werken aan de uitvoering van de Regio Deal II. De gezamenlijke communicatie over de projecten zal binnenkort van start gaan, waarmee de regio een stap dichterbij komt om de brede welvaart te versterken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Gennep overweegt om in te stemmen met de eerste tranche van de Regio Deal Noord-Limburg II. Deze deal is een samenwerking tussen het Rijk, de provincie Limburg, de regio Noord-Limburg en diverse partners, met als doel de brede welvaart in de regio te versterken. Er is een totaalbedrag van € 20.000.000 beschikbaar, waarvan 50% door het Rijk, 25% door de provincie en 25% door de regiogemeenten wordt gefinancierd.
De raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde projecten en de financiering daarvan, en om een bedrag van € 313.931 uit de bestemmingsreserve Regio Deal te onttrekken voor de periode 2025-2028. Er zijn 26 projectvoorstellen ingediend, waarvan er 17 worden voorgesteld voor financiering. De overige voorstellen worden mogelijk in een latere fase opnieuw overwogen.
Er is discussie geweest over enkele projecten, zoals 'Gezonde Basisschool van de Toekomst' en 'Jeugd, Voeding en Gezondheid', vanwege hun eerdere financiering en beperkte regionale impact. Deze projecten zijn uiteindelijk niet opgenomen in de huidige projectenvelop. Gennep heeft samen met partners een nieuw project ingediend, 'Gezondheidsinnovaties', dat nog verder moet worden uitgewerkt voor een volgende ronde.
De raad moet ook beslissen over een begrotingswijziging om de financiële bijdrage vast te leggen. Het doel van de Regio Deal is om regionale ambities sneller en beter te realiseren door gezamenlijke inspanningen en financiering. Na goedkeuring volgt er gezamenlijke communicatie over de projecten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Projectenenvelop 1e tranche Regio Deal Noord-Limburg II". Het doel is om de gemeenteraad van Gennep te laten instemmen met de eerste tranche van de Regio Deal II en de bijbehorende financiële dekking vanuit de bestemmingsreserve. De Regio Deal II is een samenwerking tussen het Rijk, Provincie Limburg, Regio Noord-Limburg en diverse partners, gericht op het versterken van de brede welvaart in de regio. Voor de eerste tranche zijn 17 van de 26 ingediende projectvoorstellen geselecteerd, met een totale financiering van € 13.327.000. De raad wordt gevraagd om een bijdrage van € 313.931 goed te keuren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de achtergrond, doelstellingen en financiële aspecten van de Regio Deal II. Het bevat ook argumenten voor de beslispunten en bespreekt de kaders en criteria waaraan de projecten moeten voldoen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de projectenvelop en de financiële bijdrage uit de bestemmingsreserve goedkeuren. Daarnaast is de raad betrokken bij het bewaken van de kaders en voorwaarden van de Regio Deal.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde projecten en de financiële bijdrage. Er is ook een politieke afweging nodig over de projecten die niet voldoen aan de gestelde kaders, zoals de "Gezonde Basisschool van de Toekomst".
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en projectdoelstellingen. Echter, er zijn inconsistenties in de afstemming tussen de provincie en de regio, zoals blijkt uit de discussie over de financiering van bepaalde projecten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de projectenvelop en de financiële bijdrage van € 313.931 uit de bestemmingsreserve goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat maatschappelijke partners en organisaties betrokken zijn geweest bij het opstellen van de projectenvelop. Er is ook een klankbordgroep met raadsleden gevormd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Regio Deal zich richt op structurele regionale ontwikkeling met een duurzaam effect.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van Gennep bedraagt € 313.931 voor de periode 2025-2028, gedekt uit de bestemmingsreserve Regio Deal. Na deze onttrekking resteert er nog circa € 140.000 in de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regio Deal Noord-Limburg II Projectenenvelop Bestemmingsreserve Brede welvaart Kennisecosystemen Duurzaam ondernemen Vitale gemeenschappen Positieve gezondheid Gezonde Basisschool van de Toekomst Jeugd, Voeding en GezondheidVerfijning van de zoekopdracht: